Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Selasa, 28 September 2010

MASA TELAH TIBA UNTUK BANGUN MELAWAN




AJAR MELAWAN DARI KECIL LAGI



SARAWAK REPORT : TANAH IBAN PULA DITIPU - mkini

Portal berita Sarawak Report mendakwa sebuah firma yang dikaitkan dengan ketua menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud cuba membayar 'pampasan' RM4,000 - bagi mendapatkan keuntungan membalak yang bernilai lebih RM230 juta.

Tanah berukuran 3,305 hektar itu membabitkan 16 perkampungan Iban di di Kampung Ensika di mana penduduknya sejak beberapa generasi telah bercucuk tanam, menghuni, dan memburu. Mereka mendakwa tanah berkenaan telah digazetkan sebagai tanah hak warisan pribumi (native customary rights - NCR) sejak 1956.

Menurut Sarawak Report, kawasan yang terancam itu adalah kawasan berbukit bakau berhampiran Sebangan yang tidak dimasukkan sebagai kawasan 'pembangunan' kerana kedudukannya yang tinggi berbanding kawasan sekitar yang telah ditebang.

KAH KAH KAH

woit… RAJA BEROOKE SEKELUARGA INI DAH MELAMPAU… kah kah kah..

kah kah kah… TELAH SAMPAI MASANYA BEROOKE BEROOKE INI DI HUMBANKAN… kah kah kah..

kah kah kah…. ANAK DARA MEREKA DI ROGOL… kah kah kah..

kah kah kah… TANAH MEREKA DI RAMPAS… kah kah kah..

woit... KALAU INI BUKAN ZALIM...DUNIA DAH TERBALIK... kah kah kah....

woit... ORANG SERWAK NI TAK KAN TAK SEDAR SEDAR... kah kah kah..

kah kah kah... DULU HEBAT... ADA POTONG KEPALA... kah kah kah..

kah kah kah...APA SUDAH JADI?.... kah kah kah..

kah kah kah... SUDAH KENA CHINA DOLL DAN KARAK OKE KE?.... kah kah kah

nota:
dayak dan iban bersatu dengan satu tuntutan
menghumbankan keluarga berooke
sabah dan serawak milik mereka
selama kini mereka di pecah pecah kan

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kah kahkah kha kahakkhakkkkaaaa....

lawan tatap lawan kahhka khakk khakkk hak kita hak kita tatap hak hak kita kah kah kah khark

tapi ingat jangan samapi manang sorak kampung tagadai cam pak kaduk kah kah kah

nanti tukor tiub bila pi kl akan nampak cam kat ubud jek...anak bangsa makan warung kecik2 yang makan restoran mewah cuma bule ama towkay-towkay berperut gendut ama loyar koling kah kah kah kah
kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

Sudah tiba masanya untuk bangun lawan Raja Berooke Sarawak.Sudah berkuasa berlaluasa. Rakyat menderita Raja Berooke bermaharajalela. chissss!

mosabit berkata...

raja berook ni keturunan siamang gagap...bapak sedara mak tiri nagkat ajis jembal....

kah kah kah kah kah kah ....

UMNO Bongok berkata...

rakyat sabah dan sarawak sudah selesa menjadi bodoh... selama ini mereka bodoh, tapi hidup aman. apa guna kalo mereka kaya tapi hidup tak aman? baik jadi bodoh dan miskin serta tiap2 hari ditipu, asalkan aman...

sama jugak dengan melayu2 semenanjung, mereka sukakan keamanan.. biarlah ditipu, ditindas, dirogol, dicekik dan disuruh makan tahi babi dan tahi sendiri pun, mereka rela dibodohkan berulang2 kali, asalkan aman.

lihat, selama lebih 50 tahun kita ditipu, kita hidup aman damai saja... kalau kita cerdik, kita susah nak hidup aman... sebab semuanya pakat2 pandai, akhirnya berkelahi jugak... tidak aman...

sebab itulah umno akan sedaya upaya memastikan rakyat ditipu dan dibodohkan ketahap penyu dan kambing, supaya mereka dapat hidup aman.

30 juta orang borneo dan semenanjung tak kesah umno, mca, mic, gerakan segerombolan nak rembat duit seberapa banyak manapun oleh 222 wakil rakyat yang dilantik... rembatlah apa yang anda mahu, janji bagi kami aman. tindaslah seberepa banyak penindasan yang anda mahu, janji aman. pelik ya, 222 orang wakil rakyat ni, 140 orang wakil boleh membuli 30 juta rakyat... bodoh tahap mana ni, aku pun tak tau nak cakap la... kalo satu negeri kedah, gi roboh putrajaya pun boleh, sorang boleh amik seketul bata jer... mengngong tahap gaban pun ada, menngong tahap cipan tenuk pun ada.. beruk pun cerdik sikit dari rakyat malaysia...

sparqzx berkata...

apo nak dikato bro Isyam....

mereko dah sanggup dibodohkan... dulu kini dan selamonyo... kah kah kah...

dio orang dah 'sign MATI' ngan raja berooke tu... sehidup semati... kah kah kah...

alahaii... nasib engkau la labuu...

Tanpa Nama berkata...

dahsyat btul penangan china doll nih! abih tergadai tanah warisan.

mana2 rakyat sarawak yg maseh blum terkena penangan china doll, sama2 berjuang humbankan gerombolan & konco2nya.

Tanpa Nama berkata...

Bro Isham,

Pengalaman sekojap esey poie ke Sibu-Selangau mmg berguno...

Betapo serawak ni jauh ketinggalan 20 tahun ke belakang...bayangkanlah terminal bas ekspress di sibu sebijik samo mcm terminal bas kek seromban era 1980an...esey teraso mcm berado kek somban tahun 1988...

Jalan bosar Sibu-Selangau-Mukah takdo ghoman 'JALAN UTAMA'..esey raso jalan Ineh-Kg Batu laie cantik...bak kato Ketua Cbg Selangau-Stephen Epay ak Ganing: mau bikin jalan 1km jak sudah RM3.5juta...esey jwb kalau di Semenanjung, kos begitu sudah boleh bikin berpuluh2 km jalan raya....

pembangunan luar bandar mmg myodehkan...nasib baiklah pompuan dayak situ dah pandai pakai baju n bra....kalau tak mau esey extend 2-3 hari dok situ...kakakakakakkakaka dpt tgk kopek free....

fight the gerombolan....