Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Selasa, 8 Februari 2011

INI PROJEK SATU MALAYSIA PUNYA




LU INGAT KAPAL INI MURAH?



nota:
lima buah kapal ini
adalah yang tercanggih
yang terkini
yang ternow
untuk pertahanan
sebuah harganya 30 juta ringgit

apa lu ingat ini projek murah
nak murah pergi beli garam
kah kah kah




KOS KAPAL TENTERA LAUT MAHAL 870 PERATUS
– mkini

Pembelian oleh Kementerian Pertahanan sekali lagi menarik perhatian apabila dikatakan bersedia membayar RM6 bilion bagi mendapatkan enam kapal tentera laut, 870 peratus lebih mahal daripada bayaran negara lain untuk kapal yang sama.

Menurut ahli parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua, pembelian kapal peronda pesisir pantai OPVs oleh Tentera Laut Diraja New Zealand tahun lalu hanya bernilai NZ$90 juta (RM210 juta) setiap satu.

Israel, tambahnya, yang sedang berperang, membayar AS260 juta (RM791 juta) untuk OPVs, kira-kira RM219 juta kurang daripada apa yang sedia dibayar oleh Kementerian Pertahanan.

Menurutnya, kelas Roisin buatan Ireland bernilai AS34 juta (RM103 juta); Super Vita dari Greek bernilai AS$108 juta (RM329 juta); Type 130 dari Jerman (AS188 juta atau RM572 juta) dan Saar V dari Israel (AS260 juta atau RM791 juta) setiap satu.

"Hatta dalam kelas yang amat tinggi, Lockheed Martin dan General Dynamics, dua syarikat persenjataan terbaik dan terbesar di dunia, membina kapal perang Littoral (LCS) Amerika Syarikat dengan nilai kurang daripada AS300 juta (RM913 million) pada tahun 2004," kata Pua.

Dalam satu kenyataan hari ini, Pua juga setiausaha publisiti DAP mempertikaikan kerana pembelian itu tidak dibuat secara kompetitif apabila negara yang jauh lebih maju dalam ketenteraan seperti Amerika Syarikat mengamalkan perkara itu.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit… APALAH TONY PUA NI … TAK FAHAM FAHAM… kah kah kah…

kah kah kah… INI PROJEK PILIHANRAYA…. kah kah kah..

kah kah kah…. INI CARA NAK AMBIL DUIT ORANG RAMAI… kah kah kah…

kah kah kah….KETUA BAHAGIAN BUAT SYARIKAT… DAPAT PROJEK BUAT PINTU KAPAL…kah kah kah..

kah kah kah .. KETUA CAWANGAN... BUAT DINDING KAPAL... kah kah kah..

kah akh akh.. FULUS MASUK…BOLEH BELI UNDI… kah kah kah…

kah kah kah… LUPA KE?.... ZAMAN MADEY DENGAN DAIM… kah kah kah..

kah kah kah…PROJEK ABU JULING BUAT KAPAL 5 BUAH DENGAN HARGA 5 BILION RINGGIT….. kah kah kah…

kah kah kah… SAMPAI HARI INI JANGAN KAN ANAK KAPAL…. TELOR KAPAL PUN TAK NAMPAK…. kah kah kah

kah kah kah….INI CARA MELAYU REMBAT DUIT…. kah kah kah..

kah kah kah…. PERLABUHAN KLANG… CARA CHINA REMBAT DUIT… kah kah kah..

woit… ORANG INDIA…ADA CARA LAIN… kah kah kah

kah kah kah… MIC DAPAT PROJEK CUCI KAPAL DAN CUCI PERLABUHAN…. kah kah kah..

kah kah kah… INI PUN KALAU PROJEK INI SIAP…KALAU TAK SIAP DAPAT CUCI KERETA... kah kah kah

30 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kementerian pertahanan ni masalah betul!!ngabihkan byk duit!! apa kata kita bubarkan je. suruh tentera kerja kat ladang2, menteri kita suruh jadi mandur.. jimat sikit.

beli peralatan canggih, mahal pulak lagi!! baik bagi biasiswa kat budak uni lagi baik.

Tanpa Nama berkata...

Hang ne jangan jadi blogger otak udang... nanti beli kapal murah... ramai asko melayu mampos.... kata kerajaan rasuah beli kapal murah..?? bodoh bin bangang bin bahlol hang neee. kah.kah..kah...ee..ee.eee. kena tukar tiub plastik jangan pakai tiub getah.. dah kalau nak tahan gunakan tiub besi...kah.kah.kah..

Tanpa Nama berkata...

6 kapal perang tu dah bleh compete dengan harga menara warisan tau..hahaha..

gila babi punya markup..

paolomaldini3 berkata...

Bro,Abu Juling tu sape?

Tanpa Nama berkata...

Pasaltu gobala mangkok hayun keluar
pkr...

mangkok ni nak jadi tokeh cuci kereta

gobala2 apa bala yang kau bawa

sampai jadi tokeh cuci kereta

tukang basuh mat bisul sama apek

muka tikus

memang kenalah regu tiga mangkok hayun ni...

CAR WASH 1 MALAYSIA

Puan Ainon Mohd. berkata...

Tuan TT,
Itu projek cari duit untuk beli undi. Nyawa UMNO bergantung kepada golongan miskin yang undinya masih dapat dibeli dengan memberi (rasuah) sehelai kain pelikat....

Tanpa Nama berkata...

banyak tu, dulu hal kapal selam sekarang hal kapal peronda pulak, aduuuuuh bila nak berhenti hal2 macam ni.

Khun Pana aka johanssm berkata...

Kalao lah saya ni seekor menteri dari gerombolan..inilah jawaban-

Oh , itu kapal di impot masok...
Kenalah bayar chukai impot , chukai jualan , chukai atas chukai , chukai laut air masin , chukai laut air tawar , chukai pelabohan , duit kopi , duit komisen , duit untuk bayar mambang laut , mambang duduk dalam PutarJaya , jin Samsudin untuk buat derama dan permit permit untok bawa senjata dan seludup lanon dari Somalia.
Juga termasok nilai hadiah chenderamati & hadiah cederahati , sakithati kepada rajaGopal dan RajaGopoh.

Lagipon kena bina masjid dalam kapal dan setiap kapal mesti ada ularmak dalam semak yang sama setaraf dengan jawi , jais dan juwie.
Maka harga sebiji ialah 1 Beliyon ringit lah..tak kan Tony tak paham


Jangan banding harga dengan negara negara lain..dia olang hati busok dan tak bayar fulos kepada saudara , kawan dan keroni.

Tanpa Nama berkata...

askar2 malaysia ni banyaknya gemok2 belaka.. hidup mentekendarah jer siang malam..

apa kata kerajaan kerahkan buang daging yang melilit kepala tu biar fit dengan BMI 18-23!

apa guna bela tentera yang BMI lebih 24? tembak mati sajalah, ngabihkan duit orang ramai saja bayar gaji.. kalo takmo kene tembak mati, baik soh gi kerje ladang, buang lemak yang melilit di kepala..

Nikmat's Family berkata...

Salam, saya sebagai warga Tentera Laut amat terkilan dengan corak pemikiran para pengomen..apakah pertahanan negara itu boleh dipandang remeh..sedarlah wahai semua, dikala anda tidur lena dan nyenyak..kami warga tentera laut membuka mata untuk menjaga kedaualatan maritim negara...berapa ramaikah dikalangan kita yang sanggup buat pengorbanan sebegini..nescaya tak ramai yang sanggup. Harga sesebuah aset tu tidak boleh dipertikaikan sebab TLDM beli aset beserta dengan teknologinya, sparenya, kos trainingnya, maintenancenya..Satu saja nasihat saya, "bolehkah saya cerita pasal negeri Kedah sedangkan saya orang Johor tak pernah sekalipun jejakkan kaki ke negeri Kedah, cuma dengar cakap-cakap orang sahaja?"

Tanpa Nama berkata...

sungguh bermuhibah dan harmoni cara rasuah 1malaysia ni.aku berbangga la.HAKTUIH!!

Tanpa Nama berkata...

tapi sayang walau pun mahal harga kapal tu tapi masih tak boleh bercakap...DAP ada kapal juga, tapi lagi canggih boleh bercakap...ha ha ha KAPAL SINGH...

DAWSA berkata...

anon 2011 Februari 8 01:32,
kalau dah BARUA UMNO tu BARUA la jugak..bodoh!

RugusX berkata...

kepada nikmat family, sebelum anda komen adakah anda fikir logik ker harga 870 peratus lebih mahal daripada bayaran negara lain untuk kapal yang sama walaupun dengan termasuk kos ko sampingan lain. Takkan kos maintenance, spare, dan latihan lebih mahal daripada keseluruhan unit kapal itu? Anda nampak berpelajaran tapi tak pakai otak, atau kangkong mari juga.

cicit ngah layor berkata...

Habih dijebahkan satu dunier,Malaysia yg unik.Unik kepaler anggok apeer.Org kampong tiap2 hr ngutit taghok ubi ganti laok,pempuan jalang nak caghi beras segantang sehaghi pon susah,komer senang2 beli baghang mahai,org lain beli mughah.Ngancok wak betoi.

Tanpa Nama berkata...

wei...bodo makyee...kalau malaysia ada 1 juta nuklear pun belom tentu dunia nia aman , bangang betol korang yg meyokong ko tak tahu ke besok hari kiamat pasti...pasti...pasti...menjelma insyallah buatla persiapan yg amat..amat...amat..banyak utk menjawab pertanyaan dari ALLAH bukan beli kapal, tak cukup kapal yg ada....ke....jangan bg alasan sistem pertahanan negara tak kuat yg kuat adalah RAKYAT ITU SENDIRI ............budak sentul.

Tanpa Nama berkata...

sori la kalau agak kasar cakap ni. tapi betol ke SEMUA yang masuk army polis semua tu demi negara? bukan sebab dah takde apa nak masuk untuk dapat duit? bukan sebab x dapat sambung belajar? credits untuk yang benar2 demi negara. tapi betul ke semua? even orang yang jadi cikgu pun sebab dah takde kerja lain. tapi x semua cikgu yang macam tu kan? renung2kan

Tanpa Nama berkata...

bapak aku beli kapal dekat 6 bilion bijik baru RM6 hinggit

itu pun dah kira mahal...

Tanpa Nama berkata...

Kebanyakan yg masuk jadi askar, polis, navy.. ntah pah lagi tu atas sebab no choice.. atau last option.

usin pak tongkoi berkata...

keluarga nikmat????

pakai kapal harga 1 bilion sebuah pun apa gunanya kalau pendatang haram indon datang berderu-deru tak boleh nak tangkap??

kalau betul ler time kita tido tentera laut sibuk buat kerja, tak ada le tongkang2 indon masuk perairan kita tengah malam!!!

Yang peliknya, bila ada kru TV tigasuku ikut sama dalam satu-satu serbuan di laut, ramai betul mat indon kena tangkap. Macam program realiti TV pulak!!!

Yang kita bimbang, lepas ni naik kapal mewah 1 billion sebijik, lagi nyenyak pulak diaorang mendengkur!! Selesa dan nyaman katakan!

tapi kalau lepas ada 6 bijik kapal mewah tu, TUDM dapat tangkap 50 ekor lanun sehari dan tiap-tiap hari, aku setuju benor ler!! Tak pun kalau tentera laut singapore dan amerika menggigil tengok armada kita, aku setuju sangat kera jaan beli kapal mewah tur!

He he!!!!

Tanpa Nama berkata...

Bang oooi!!

sojar dulu mati sebak kono tembak kominih

sojar skang mati sebak banyok ngabehan boreh

sojar skang tengok pacat pun lari lintang pukang

-sojar penchen

Tanpa Nama berkata...

Bro...

abu juling tu sapa bro?
takkan projek buat telor kapal tu belum jadik lagi bro?

Tanpa Nama berkata...

warga tentera x terlibat bila sigampang gerombolan buat sebutharga....memang gampanglah....nampak sangat xder duit nk buat pilihanraya

Tanpa Nama berkata...

x payah ada kapal pesisir pantai pon xpe.
maritim da ada 24 jam di udara.
tp inilah prinsip gerombolan yg bacul dan gampang sesuka hati guna duit utk di projekkan....
kmfm masa terdekat ni PRU 13..
gerombolan gampang!!!!!

Tanpa Nama berkata...

untuk semua pengomen aku nak beritahu korang semua, yang beli kereta kebal, helikopter, kapal laut dan sebagainya bukannya warga ATM. Yang beli ialah kakitangan awam yang bertugas di MINDEF tu. Cuba semak website MINDEF di situ ada jabatan yang namanya BAHAGIAN PEROLEHAN. Cuba tengok siapa kepala. Ada tulis pangkat Jeneral atau Kolonel ke? Orang inilah yang paling berpengaruh. Dalam MINDEF siapa bosnya selepas Menteri. Adakah KSU atau PAT?

Kami askar hanya pengguna saya. Kalau tank yang dibeli tu reput, maka bukannya salah kami ianya reput. Kami hanya mengunakannya saja. Kalau payung terjun yang dibeli oleh MINDEF tu tidak selamat maka terpaksalah payung tu dipakai walaupun nyawa kami mungkin melayang.

Bagi yang komen tu dapatkan fakta sebenar.

Untuk yang kutuk askar hanya untuk kerjaya pilihan terakhir aku nak beritahu statement tu untuk orang yang berfikiran budak-budak tahun 60an walaupun kau hidup tahun 2000an. Aku yang tulis tu ambil periksa MCE dalam tentera, ambil STP dalam tentera, buat diploma dalam tentera, buat ijazah pertama dalam tentera, dah buat master dalam tentera dan baru habis phd dalam tentera. Walau macamanapun gaji aku setaraf pegawai awam 10 tahun bekerja.

Berkenaan isu ini aku setuju TLDM menanggung beban sama seperti TUDM dengan isu helikopter. Kami perlukan sangat peralatan-peralatan ini untuk kami menjalankan tugas tetapi inilah peluangnya pihak gerembolan lakhanat mengambil kesempatan.

TT teruskan pendedahan.

Raden berkata...

nilmat ckp... "bolehkah saya cerita pasal negeri Kedah sedangkan saya orang Johor tak pernah sekalipun jejakkan kaki ke negeri Kedah, cuma dengar cakap-cakap orang sahaja?"

tapi bro... kalau k'jaan kedah beli perdana dgn harga lamborghini reventon x kan nak tengok jer... ye tak...

froggy turn south berkata...

Kpd sojar sojar...saye hargai servis yg korg bg untuk Msia ni...xkire lah korg xtido mlm ke korg tido siang ke...gaji hangpa kecik ke..sume tu atas masing2 lah...
Point yg sAye cube sampaikn kt sini xkire askar ke..pomen ke..Cikgu ke...instead of kite kutuk sesame kite..ape kate kite fokuskan kebencian kite pada syaiton yg membazir kt putrajaya tu...
Beli equipment perang x salah bang nikmat..tp klu mark up kaw kaw at least bg la explanation...duit saye gak tu

Tanpa Nama berkata...

Tak kisah ler aku ni berfikiran tahun 60an ker 20an ker.. tapi yg pastinyer sojar sojar sekarang ni kerja membesarkan porut jer.. PATI kat sandakan sabah dah melebihi dari penduduk tempatan. Ni dah kira isu keselamatan negara. Apa salahnya gunakan sojar sojar ni untuk mengecilkan perut depa sambil hambat PATI yg dah terlalu banyak ni. Nak tunggu emegresen nak buat ops, segan sangat. setahun sekali pun payah, dah lah penakut, masuk kwsn penempatan haram PATI pun geli. Jadi daripada senapang sojar sojar ni berkarat baguih bawak bertempur dgn PATI selatan filipina kat kg. cahaya baru sandakan ker, kat bdc ker dan byk lagi. Nak tahu bukan setakat pistol depa ada, pelancar roket pun ada jugak.

Tanpa Nama berkata...

Inipun satu lagi bangang, tugas menangkap pendatang tanpa izin itu bukannya kerja ATM, tapi kerja polis. Tentera tidak ada kuasa dari segi undang-undang untuk menangkap pendatang-pendatang ini. Silap-silip boleh didakwa dan masuk penjara.

Kalau kau nak marahkan penguatkuasa yang bertanggungjawab marahkanlah polis.

Tanpa Nama berkata...

Buat Nikmat FAmily's.. Komen anada memang bersesuai dgn seorang tentera. der, memang la beli dgn spare part, maintainance, tapi ko pikir balik, New Zealand tue beli, xskali dgn suma tue ke? diorg wat spare part sendiri ke? apsal la bodoh sgt ko nie? kita tak salahkan nak tingkatkan pertahanan negara, tapi biarla betul², jgn nak tipu lak kn? ko kata korang x tido malam, jaga keselamatan negara? Bro? lu keje free ke dapat gaji??? hahahaha.. Security Guard opis aku pn x tido malam gak, jaga keselamatan... hahaha.. klu lu orang, keje free, ikhlas, baru gua ader rasa nak simpati!!! asal spm kantoi jer, nak jadi askar, pastue nak bangga diri xtido, apsal lu malas belajar dulu???? hahahah..
-Salam 123malaysia-