Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Rabu, 16 Februari 2011

MACAM MACAM PUNYA GILA




TERIKAT BERIKAT



nota:
ni pasal nak bodek orang india
brickfld jadi little india
balai polis brickfeild
rumah keluarga polis habis hilang

cukong china juga yang kaya
kah kah kah





INTERLOK : BIAR PANEL BEBAS KAJI PINDAAN, KATA MIC - minsider

G. Palanivel meminta semua pihak berhenti membuat sebarang kenyataan berhubung buku teks Interlok sehingga panel bebas mengkaji bentuk pindaan yang sesuai mengenainya.
Panel itu yang ditubuhkan Kementerian Pelajaran dan dianggotai lapan orang yang terdiri daripada pakar bahasa, ahli akademik, sasterawan, wakil Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) serta wakil masyarakat India, akan mula bersidang esok.

Beliau berkata demikian apabila diminta mengulas tindakan 59 orang, termasuk anggota Hindraf dan Parti Hak Asasi Manusia (HRP), yang menaiki kenderaan secara konvoi di empat negeri bagi membantah pengunaan novel itu sebagai buku teks komponen sastera (KOMSAS) bagi mata pelajaran Bahasa Malaysia di Zon 2 iaitu di Kuala Lumpur, Putrajaya, Selangor dan Negeri Sembilan.

nota:
ini kerja gila
ini kerja pandir
ini kerja sia sia

sebuah nobel
sebuah cerpen
sebuah sajak
sebuah shaer
sebuah lukisan
sebuah arca
adalah kerja tuan pengarangnya

novel bukan ditulis oleh satu jawatan kuasa
novel adalah garapan seorang seniman


sang penulis lah yang bertanggung jawab
ke atas garapan seninya


jawatan kuasa tidak boleh menilai sesuatu kerja seni
sebuah kerja seni yang telah selesai digarap
semuanya terpulang kepada orang ramai
sebuah kerja seni akan dilihat dari pelbagai sudut
macam orang buta melihat gajah
ada yang indah
ada yang comot
ada yang gagal
ada yang cantik
ada yang suka
ada yang benci
ada yang jelak
pada kerja seni yang sama

kepelbagaian pandangan ini
bergantung kepada siapa yang melihat keraja seni ini
orang yang melihat/membaca/mendengar kerja seni ini
memiliki pengalaman – kelas - pembelajaran – ilmu – falsafah
yang berbeza beza – justeru memiliki pandangan pada objek yang sama
tetapi berlain yang dilihat

tak suka rasa mee hailam
masak mee sendiri
cipta satu masakan mee yang baru

kalau tak suka intelock
sila tulis interfuck
kalau tak suka interfuck
tulis intersuck
nak tahu intersuck tanya saifoool – kah kah kah

10 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bodoh hindraf ngan ngo2 keling ni....

puak2 ni nak apa lagi.., tak lain dari publisiti murahan,..

Stupid University berkata...

Saifool tak berus gigi, tak makan, tak minum, tak berak, tak basuh bontot selama 2 hari sebab nak jaga bahan bukti! Kah! Kah! Kah! Kah!

Tanpa Nama berkata...

BAB INI AKU SUKA TT AGAK KONSISTEN...yang tau apa itu karya kreatif akan tahu menghormati. lni MiC,HINDROP,PiPiP,MAKULISAKTI,apa jua yang sejenisnya adalah ORANG GILA....layan orang gila semua jadi gila.Bodohhhhhhhh..Pooorahhhh..POLIS POLIS POLIS TOLONG BERTEGAS...sumbatkan aansir surversif ini dengan ISA Kemunting.Bikin Kacau Malaysia...Balik Fiji lagi baik..kah kah kah....

Rahwana berkata...

Kalau interlok kena repair,elok juga pengarangnya tarik balik nobel beliau.maruah pengarang beb.teringat kisah hb yasin dan cerpen langit makin mendung karya pandji kusmin.

Tanpa Nama berkata...

Nak tumpang sekaki,blog ISA DA KENA godam ke? tak bole nak komen kat entri,pelik kalu entri pasai flom dan yg bkenaan entot2 tu? da mula ke perang siber ni? hek eleh wa peduli apa,kalu digodam ternet wa pakai toyol,pelesit ,langsuir etc ha lgi power!

Tanpa Nama berkata...

Nak tumpang sekaki,blog ISA DA KENA godam ke? tak bole nak komen kat entri,pelik kalu entri pasai flom dan yg bkenaan entot2 tu? da mula ke perang siber ni? hek eleh wa peduli apa,kalu digodam ternet wa pakai toyol,pelesit ,langsuir etc ha lgi power!

Tanpa Nama berkata...

marilah membaca PLAyBOY, maka kita akan bersatu dan berselaras..

Nyong biki berkata...

Diberi betis..nak peha...dibagi peha...cipap naknya. Inilah akibatnya terlalu bagi muka pada pendatang luar. Dulu cina kata malaysia bukan negara asal melayu...bodoh punya cina....malaysia nikan gugusan kepulauan melayu...melayu punyalah. Seperti negara cina...takkanlah kita kata bukan negara asal cina. Apa-apa pun mereka ni sebenarnya cacing dah naik ke mata.

Tanpa Nama berkata...

nak tanya sikit TT

nak pinda macam mana?
buku dah kat tangan murid
tak kan nak kutip balik sekor2

kalau setakat guna sehelai kertas dan tulis RALAT dan PERUBAHAN atau PINDAAN - baik tak payah!!! Buang masa cikgu aje. Korang ingat cikgu tak ada kerja lain ke nak buat ker??

ikut sangat bontot mic tu buat hapa? Bangang!!

azmie berkata...

penulis 1mesia boleh pencen dah. panel kera jaan akan tulis semua novel start hari ni