Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Khamis, 14 April 2011

CERITA CERITA DARI MIRI




TERKINI TERNOW!!!





TIGA MINAH BOROI


nota:
ini bukan pelakon tiga boroi
ini adalah bomoh bomoh taib mahmud
yang blonde itu datang dari eropah timur
seoarng gipsi atau cygan

yang tengah itu - kawan baik taib

yang macam bik moma itu
ialah bomoh handalan

nota:
16 april telah dipilih kerna
malam 14 bulan mengambang
mengikut bomoh pada malam empat belas
ini bukan saja bulan tapi
gambir sarawak juga akan mengembang kah kah kah



BERSEPAH LAGI DISARAWAK













DI TAMU IKAN

akhirnya aku membeli duia ekor ikan makeral
ini ikan terbaik dari segi minyak omega
ikan ini ada terjual di kedai helath food di taman tun

aku beli dua ekor
kemudian aku bawa ke sebuah
restoran yang selalu aku langgani

makeral masak kicap!!!

datang ke miri untuk mersanya





PETANG KELMARIN

cuaca cukup molek
aku dijemput untuk melawat
kawasan setinggan sungai dalam

yes - dalam negara yang bagini luas
masih ada setinggan lagi

kawasan perkampongan ini hanya 15 minit dari
lapangan terbang antarabangsa miri

ceritanya bagini
20 tahun dahulu warga iban ini telah dihalau
dari tanah adat mereka - ini ketika belum wujud
ngo yang berjuang mempertahan kan tanah adat

mereka menjadi setinggan di kawasan lembah paya
disebalah kawasan mereka ialah setingagn melanau

nah! bila aku sampai aku terperanjat melihat warga iban
ini yang hidup dalam kawasan sampah - kotor busuk dan berair

bila aku diminta bercakap - aku jadi sebak sedih
malah ketika aku mengetik ini - air mata aku berlinang
teringatkan kampong pantai dalam ini

aku berucap tak sampai 5 minit
apa yang aku cakapkan hanyalah
telah sampai masanya dayak bangun memberontak
naikan semangat nasionalsima dayak
dan aku akhiri dengan : tangkap taib mahmud

kampong sungai dalam ini ialah bukti jenayah taib mahmud!


MALAM KE RUMAH PANJANG BERKELIT

dari sungai dalam kali bergerak 2 jam
perjalanan ke rumah panjang berkelit

ini rumah panjang ke empat yang aku masuki
ketika aku sampai tim pkr bersama calon telah
berada disana - aku hanya mundar mandir
melihatkan kemiskinan yang berselirat
di kawasn ini - rumah merumah mereka kelihatan
berumur dan sekan akan belum siap lagi

anjing anjing kurus berkeliaran

aku nampak ramai yang sedang duduk bersila dan berlunjur
mendegar surah perjuangan dari tim pkr
aku tidak bercakap disini
hanya menjadi pemerhati yang rapi

nampaknya kaum ibu lebih ramai yang datang
dari kaum bapa - naka anak muda langsung tidak ada

kemana undi mereak ?

jelas kata mereka semua undi akan diberi kepada calon pkr
calon AMK zuraida subuh wanita berumutv 37 tahun ini dun lampir
lawan zuraida ialah bekas setiausaha taib mahmud juga dari suku kedayan

kemana arah undi?

kuncinya jika dapat 30 undi dayak
dan 10 peratsu undi melayu
dan 70 peratus undi china
maka sudah pasti kerusi ini milik pakatan


MALAM PULANG KE MIRI

lewat jam 12.00 aku sampai kemabli ke miri

nah! aku terperanjat besar
miri hirok pirok
beratus ratus buah kereta di jalan raya
beratus ratus orang sedang mundar mandir dijalan

rupa rupa nya ceramah DAP baru selesai

budaya ceramah semenanjung telah sampai ke sarawak
aku nampak mak cik kakak adik adik
mereka datang membawa kerusi
mereka datang membawa tikar
ini sama lah seperti orang pas datang mendengar ceramah mat sabu

aku jamin semua kawasan bandar akan jatuh ke tangan DAP!!!

nota:
aku makan malam di restoran indon
masakan baik
sayur terbaik ialah pucuk paku
satu jenis paku hutan yang amat ranum

pucuk paku ini ada terjual di tamu

ikan tenggiri masak kunyit juga terbaik

untuk tiga orang makan - harganya tidak
mengkoyakkan poket


PANGGILAN TALIPON PAGI INI

pagi ini aku mendapat panggilan talipon dari wartawan
akhbar singapura - dia ingin mengetahui lebih jelas lagi
apa yang sedang berlaku

ini yang aku katakan:

ombak dayak sedang memgombak
tetapi pada malam akhir taib mahmud
akan membeli sokongan - apa yang jelas
semua kerusi di bandar akan jatuh ke tangan dap

dari apa yang aku difahamkan pada masa kini
DAP pasti 12 kerusi
PKR pasti 9 kerusi
ada dua puluh kerusi dalam tangan


HARI INI

aku bangun lewat keran diserang migraine
aku telah makan awal pagi 2 panadol

aku membukgkus pakaian untuk dibasuh
dalam perjalanan ke kedai basuh aku dapat panggilan talipon
langkau aku telah sedia

kah kah kah: aku telah memesan dua botol langkau
untuk tahu apa dia langkau sila tanya bapa saudara saya lebai google
kah kah kah


UMAI UMAI UMAI

sebelum ke siber cafe
aku ke umai dulu - makan pagi dan makan tengah hari sekali harung
umai pagi ini enak - aku akhiri dengan secawan kopi pahit
kopi disini baik - dan aku tidak menolak kopi disini
minat keras dan tanpa gula - rasakan nikmatnya!


SMS DARI MTUC

syarikat kayu membuat 12 bilion setahun
pekerja balak dibayar gaji 12 ringit sehari

sas ini datang dari bekas pemimpin mtuc
menurut syed shahrir kesatuan buruh di sarawak
telah bersatu - kelmarin 100 organisasi telah
berkonferensi dan membuat kefahaman bersama untuk
menjatuhkan barisan nasionall di sarawak


ISU DAN AJENDA

dalam perjalan pulang dari rumah panjang malam kelmarin
aku telah mendapat sms yang bertanyakan tentang raja petra
pagi ini juga ada panggilan dan sms yang sama

aku kenal raja petra ini
dia mengakui dirinya anggota mcoba - murid tua mckk
dia lebih senior dari aku

untuk masa ini aku sendiri belum jelas apa yang diucapkan
apa yang tersurat dan tersirat
ada yang menulis dalam blog minta aku komen
pasti aku komen tapi bukan sekarang kerana aku
belum jelas apa yang berlaku

kerja aku sekarang ialah menaikan semangat dan nasionalisma dayak
ini tujuan aku datang ke sini - yang lain itu untuk ketika ini hanya
lah isu panggiran

biar aku terangkan sejelas yang mungkin disini:
isu liwat
isu klip mat boroi
isu jam omega
tidak ada yang ambil pot dalam piliharaya ini

aku bukan ingin kelentong
memang hakiktanya ini adakah isu semenanjung
uang jadi isu utama disisni ialah : TANAH
tanah yang telah dirampas oleh taib mahmud
adalah agenda utama

DIMANA MANA DAPAT SAMBUTAN



CERAMAH PAKATAN SI SARAWAK TERUS HANGAT - mkini

Meskipun terus dipulaukan media arus perdana, ceramah Pakatan Rakyat di Sarawak terus menjadi tarikan masyarakat di Sarawak.

Di Sri Aman, lebih 1,000 orang bagi mendengar ceramah DAP oleh pemimpin veterannya, Lim Kit Siang.

Ini dikatakan ceramah terbesar yang pernah diadakan di Sri Aman sejak hari penamaan calon.
Selain kehadiran lebih 1,000 orang, majlis itu berjaya mengutip RM8,252 sumbangan daripada penyokong DAP.

16 ulasan:

Anti TELAN berkata...

Sedih...Kesian...Pilu...Malu, bila aku tengok 'Rumah2 Panjang' tu.

'Kandang Kambing' pun lebih elok dari rumah 'Manusia Sarawak' ni.

Hebat sungguh para 'Pejuang2 Melayu PUKIMAK' BN menipu dan menindas manusia Sarawak ni.

Tanpa Nama berkata...

bangunlah rakyat SARAWAk..masa depan kami rakyat malaysia adalah ditangan ANDA..

Tanpa Nama berkata...

Aduh!Menang ceramah buat apa tolol..masa ngundi pangkah BN...kah..kah..kah..bak kata lu pilihanraya takkan mengubah apa2..kah..kah..kah..kelakar la lu brader..sampai ke tua pun meraban tak tentu hala..kah..kah..kah

Tanpa Nama berkata...

Akhirnya, TT gunakan kamera amik gambar. teruskan perjuangan.....

Lu jgn tonggang byk sgt. Ckit2 sudahlah. Nanti meraban plak lu ckp masa bagi ceramah.

Gua pun suka makan buah asam. Tapi tak pernah dengar pasal langkau. Next time mungkin gua leh cari kat sana.

Umar Al Khattab berkata...

...bro TT,memang benar

dulu aku ke Miri kerja offshore, bila naik teksi ke hotel, memang nampak kawasan ni, sedih sungguh!

walhal semasa naik kapal terbang ke Miri, sejurus sebelum mendarat, tampak sudah istana taib mahmud di pinggir pantai! sangat mewah!

kawasan setinggan sungai dalam - kalau rakyat tak dapat buka mata lagi, aku pun dah tak tau nak cakap apa

Tanpa Nama berkata...

moga kita menang, moga depa semua dapat balas dendam, moga kau sendiri sihat dan kuat dan selamat wahai bro Isham yang brutal tapi penuh kesenian - cikgu sek rendah, kelantan

Tanpa Nama berkata...

Kalau sesapa nak tau langkau ni sejenis arak tradisional le. Level alkohol dia tak standard. Kalau pure alkohol dan tak dicampur air boleh terbakar kena api. Macam petrol. kalau kat semenanjung boleh kira mcm daun ketum. kat sarawak benda ni memang dah diharamkan tetapi kat rumah-rumah panjang benda ni masih banyak kerana dibuat sendiri. Satu botol minerel cuma Rm 3 je kat tpt aku ni.

Wak Pulau Beluit berkata...

AKu 2 tahun tinggal dan kerja di Sarawak ... tahun 2006 kalau tak silap bulan Mei, election di Sarawak. Masa tu PKR tak kuat lagi ... di Satok, Anwar Berahim datang, sambutan so so saja, tak gempaq macam di Miri or Sibu sekarang.
Pasal mentaliti orang Sarawak, mungkin sekarang sudah ada gelombang Dayak. Masa dulu dia orang di kawasan pedalaman tak dak pilihan, tibai pangkah saja BN.

TT enjoy your time di Miri. Anyway, Sarawak negara yang indah ... serene jer especially coastal area macam Sadong Jaya, sayup jer tengok banyak pokok kelapa. Lagi indah bila tengok orang tanam jagong betul-betul tepi bahu jalan. Kalu di Matu atau Daro, sebahagian jalanraya tempat orang jemur padi ... kahkahkah.

TT ... sekarang musim ambal ker? Pergi cari kat pasar Tamu ... bawak balik masak kari kering. Jangan banyak makan midin, especially orang pompuan ... nanti berlendir banyak :)

Tanpa Nama berkata...

Pasal usaha lu menaikkan semangat dayak untuk menumbangkan taib tu amat gua sokong

tapi pasal kegiatan lu membeli 2 botol langkau tu yang gua tak boleh tahan

bila laaa lu nak berenti menapai bro?

Tanpa Nama berkata...

langaku tu adik beradik montoku kalau d sabah, wine beras hahaha

Larasepi berkata...

la bila masa lak langkau itu jd buah asam? langkau = sejenis arak @ minuman keras yg digemari sstengh org iban di rumah2 pjg selain tuak.

sapa kata org sarawak tak prots dr dlu? bezanya PRN lepas2 & x ini ialah:
1.Tidak ada parti pembangkang
sebagai altrnatif hanya bebas
2.undi bebas akan lompat.
3.langsung /tak langsung
4.tiada access to info
5.n byk lg yg serba daif..kerna
rasa safe BN selama ni mmbiarkan
Type menjarah n menganiaya rakyat
s'wak..rakyat pula takde nak jd
bela...ugutan samseng/gangster
ancaman hilang/mayat dalm longkang
dll...so jgn samakan keadaan
pgundi sini sama cm di smenanjung
asyik nak tibai pngundi bodo je
cek dulu..tuk org s'wak .undi
anang ndak undi 16/4 tuk gik..aram
ubah..undi jgn sik undi sabtu tuk
kelak..

yamanashi miyuki berkata...

Diriwayatkan daripada Anas bin Malik r.a katanya:

“ Sesungguhnya seorang lelaki yang meminum arak telah dihadapkan kepada Nabi s.a.w kemudian baginda telah memukulnya dengan dua pelepah kurma sebanyak empat puluh kali."

" Arak adalah ibu segala maksiat dan ianya adalah maksiat paling mengaibkan." (Kitab Sunan Ibnu Majah jilid 3, kitab memabukkan, Bab 30, Hadis no. 3371)

Hadis Ibnu Umar r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda:

“ Setiap minuman yang memabukkan adalah arak dan setiap yang memabukkan adalah haram. Sesiapa yang meminum arak di dunia lalu meninggal dunia dalam keadaan dia masih tetap meminumnya dan tidak bertaubat, maka dia tidak akan dapat meminumnya di Akhirat kelak (di Syurga)." (Nombor Hadis Dalam Kitab Sahih Muslim)

"Wahai orang-orang yang beriman! Bahawa sesungguhnya arak dan judi dan pemujaan berhala dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, adalah (semuanya) kotor (keji) dari perbuatan Syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya." (Surah Al-Maa’idah : ayat 90)

Tanpa Nama berkata...

kesatuan sekerja bersetuju nak jatuhkan bn? ni baru betol. balik mcm zaman dulu2 waktu student dan pekerja betul2 tunjuk ada kuasa. tp setakat cakap takdak guna, tengok nuj, kepala becakap berapi, utusan masih bodo mcm tu jugak. mogok la mcm zaman pak samad dulu

Tanpa Nama berkata...

Sahabat,

kalu di kuching cari siput "butuh monyet" perghhhh.... kena pulak dgn langkau, mau tere kau bercakap iban ba nanti.

Tanpa Nama berkata...

apa aku heran!!! kalo semua nak backfire anwar???

semua cari makan bro...

nampak gaya ada org yg suka main gigit2 ni....hahahahaha

TT yg masih cool...hahahaha

langkau....langkau lahhhh! jadilah, pasal aku tak berharta.....hahahah

tak ada kepentingan....hahahaha

Small Mama berkata...

ini video ucapan bro hisham

http://www.youtube.com/watch?v=2PMN0UQHzAA&feature=player_profilepage