Khamis, 16 Jun 2011

NAJIB PILIHARA CUKONG BARU




SIAPA MALAON OMAR ONG?


16hb Jun 2011

Rakyat Malaysia berhak untuk tahu tentang semua perkara berkaitan (termasuk kerugian yang dialami di peringkat subsidiari-subsidiari dan bukan sahaja di peringkat Kumpulan) Felda Global Ventures Sdn Bhd dan syarikat induknya Lembaga Pertubuhan Felda, kerana kami percaya bahawa Felda Global Ventures dan Lembaga Pertubuhan Felda telah meminjam sebanyak RM6 billion daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) (pada mulanya Lembaga Felda telah meminjam RM6 billion daripada KWSP dan kemudian sejumlah RM3 billion daripada itu dipinjamkan oleh Lembaga Felda kepada Felda Global), yang mana sudah tentulah dana tersebut datang daripada rakyat Malaysia.

Kenapakah pinjaman yang dibuat itu tidak pernah dibentangkan di Parlimen yang mewakili rakyat Malaysia? Siapakah yang mengarahkan KWSP untuk meminjamkan jumlah besar wang tersebut kepada Kumpulan Felda? Kami juga percaya pelaburan luar negara yang dibuat oleh Kumpulan Felda dengan menggunakan wang yang dipinjam daripada KWSP itu semuanya mengalami kerugian. Kami percaya bahawa semua pelaburan luar negara yang dibuat oleh Felda Global dengan menggunakan pinjaman wang KWSP itu dalam Felda Iffco Sdn Bhd, Twin Rivers Technologies US, TRT-ETGO Canada, Felda Global Ventures Middle East dan juga Felda Global Ventures Arabia semuanya mencatatkan kerugian terkumpul daripada tahun 1997 hingga 2010 hampir RM500 juta dan kebodohan pengurusan Felda Global Ventures adalah setara kalaupun tidak lebih besar daripada salah urustadbir Sime Darby.

Dengan kerugian yang dialami Felda Global Ventures dalam pelaburan luar negara itu, kami difahamkan pinjaman daripada KWSP itu tidak akan dibayar tetapi akan dilanjutkan tempoh pembayarannya yang sudah tentu ditanggung oleh rakyat. Kami percaya bahawa Perdana Menteri tidak tahu menahu seteruk itu kerugian yang dialami oleh Felda Global Ventures dalam pelaburan luar negaranya kerana kerugian itu diselindung dengan keuntungan besar Felda Global dalam perniagaan minyak kelapa sawit saban tahun.

Sebenarnya, keuntungan daripada bahagian minyak kelapa sawit Malaysia di Felda Global telah dijadikan subsidi untuk kerugian yang dialami pelaburan luar negara Felda. Perdana Menteri begitu bangga sekali memuji Felda Global Ventures yang kononnya telah membuat pelaburan di luar negara tetapi adalah sesuatu yang sangat memalukan kerana kami percaya bahawa hampir semua pelaburan yang dibuat oleh Felda Global itu mengalami kerugian.

Kami difahamkan bahawa pelaburan yang dibuat di Twin Rivers Technologies AS, sebuah kilang minyak dan lemak di AS, adalah pelaburan terburuk yang pernahdibuat dalam sejarah korporat Malaysia. Pelaburan awal sebanyak RM175 juta dibuatuntuk memperoleh Twin Rivers Technologies AS, yang sebelumnya dijual olehProcter & Gamble.

Kami difahamkan selepas Felda Global Technologies memperoleh Twin RiversTecnologies US, Bank of America telah menuntut USD100 juta pinjaman kepadaTwin Rivers Technologies US, sehingga Felda Global harus mengambil RM300 jutapinjaman dari CIMB untuk membayar kepada Bank of America.
Difahamkan juga Felda Global telah menghabiskan sebanyak RM600 jutauntuk kilang penghancur di Kanada di bawah anak syarikat Twin Rivers TechnologiesUS, TRT ETGO Kanada, yang sampai sekarang tidak pernah membuat sebarangkeuntungan.

Adakah Felda Global telah membuat pinjaman lebih lanjut kepada TRT ETGO Kanada sekitar RM100 juta? Oleh kerana itu, kami percayajumlah keseluruhan pelaburan di Twin Rivers Technologies US termasuk anaksyarikat adalah sekitar RM1.175 bilion. Walaupun pelaburan yang besar, kamipercaya bahawa Twin Rivers Technologies US telah mengalami kerugian setiaptahun daripada 2007 sehingga 2010 mendekati RM500 juta.

Sekiranya benar Kumpulan Felda telah meminjam sebanyak RM6 bilion daripada rakyat melalui KWSP, kami menuntut siasatan dilakukan terhadap kegiatan Kumpulan Feldaitu, sama seperti penyiasatan ke atas Sime Darby, dan mereka yang berada dalampengurusan Kumpulan Felda seperti Ketua Pegawai Strateginya, Suzana Wati IdayuOthman dan lembaga pengarahnya, yang bersalah dalam membuat keputusan yang menyebabkan kerugian dalam semua pelaburan di luar negera itu.

Mereka perlu bertanggungjawab di atas kecuaiaan mereka lakukan. Di bawah Akta Felda, keputusan pelaburan semua Kumpulan Felda pada dasarnya memerlukankelulusan Menteri yang bertanggung jawab atas Felda, yang sejak tahun 1997,dijawat oleh Najib Razak.

Sama ada kerugian dalam pelaburan itu telah didedahkan kepada Najib atau tidak didedahkan kepada Najib oleh pihak pengurusan Global Felda,kerugian dalam pelaburan itu adalah tanggungjawab pengurusan Felda Global danDato 'Seri Najib. Siasatan perlu dilakukan dan didedahkan kepada rakyat.

Difahamkan bahawa Ethos Consulting, yang seorang rakan kongsinya adalah bekas pegawai khas Najib Razak, Mustapha Omar Ong, dilantik sebagai perunding untuk Felda Global. Kami menuntut untukmengetahui berapakah bayaran yang dikenakan oleh Ethos Consulting terhadap Felda Global dan bagaimana sebuah firma perunding yang tidak mahir dalam industripertanian dilantik sebagai perunding untuk Felda Global?

Jika benar pelaburan di luar negara oleh Felda Global rugi, sepatutnya bayaran tidak harus dibuat ke atas Ethos Consuting kerana ternyata merupakan perunding yang gagal. Rakyat menuntut jawapan ke atas semua soalan di ataskerana Felda telah meminjam RM6 bilion daripada rakyat.

ANWAR IBRAHIM

11 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ni la padahnya bila pandi kutty memerintah negara...

yg xpaham ramai melayu bloody sokong tu...tu yg lg buat xleh tahan...

jom turun ramai2 9 July ni...cukup2 la pikir diri sendiri, pikir keluarga sendiri..

negara ni wajib diselamatkan...

Tanpa Nama berkata...

Omat Ong..

Bord Derectur Petronas yang di tentang masuk oleh Petronas..last-lat jadi gak Bord Derectur Petronas..ha ha ha..apalah nasib Negaraku

Tanpa Nama berkata...

Pengarah Ditamas: Khir Toyo minta saya berbohong kepada SPRM

Oleh Boo Su-Lyn
June 16, 2011
SHAH ALAM, 16 Jun –

Saksi utama kes rasuah Dr Mohd Khir Toyo hari ini mendakwa bekas menteri Besar itu telah menggesa beliau agar berbohong kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan tidak melibatkannya.

Dalam keterangannya, Pengarah Ditamas Sdn Bhd Shamsuddin Hayroni berkata Dr Khir (gambar) ada meminta agar tidak melibatkan beliau ketika memberikan keterangan kepada SPRM dua tahun lalu.

“Banyak kali, saya dijanjikan bahawa kes ini akan diselesaikan dan beliau (Dr Khir) dan saya tidak akan didakwa,” kata Shamsuddin di Mahkamah Tinggi Shah Alam hari ini.

MALAYSIAN INSIDER

Tanpa Nama berkata...

salam

kalau tak silap...BAKKE SALEH-KRONI MAT MONGGOL
CEO SimeDarby la ni adalah bekas CEO FELDA, dsn bekas CEO TABUNG HAJI.

1. TABUNG HAJI..TENAT..BELI LADANG DI INDONESIA KENA TIPU
2. FELDA..NAZAK
3. SIME DARBY..PUN AKAN LINGKUP

Tanpa Nama berkata...

"NAJIB PILIHARA CUKONG BARU"

Empat kurang pada pemimpin kepetualang Melayu dalam berniaga:
1.Kurang untung.
2.Kurang keluar Modal
3.Kurang Usaha
4.kurang cerdik
Empat lebih pada kepetualang Melayu:
1.Lebih jahil.
2.Lebih makan dan Minum
3.Lebih tidur, rehat
4.Lebih cakap yang sia-sia.

Tanpa Nama berkata...

FELDA BANKRAP...duit semua masuk kocek pemimpin2 UMNO termasuk Najib.
Lepas ni boleh lah sumpah laknat beramai2 di mesjid Putra Jaya menafikan ada makan duit haram FELDA.
Apa juga UMNO pegang semua lingkup dan bankrap.

Tanpa Nama berkata...

FELDA Global tidak tahu hujung dan pangkal dlm berniaga luar negeri. Tengok produk jenama "SAJI" kita boleh agak bahawa FELDA tidak mahir langsung dlm "packaging". Sungguh tidak menarik langsung "packaging" produk makanannya yg berjenama "SAJI". Nampak muram saja...

Tanpa Nama berkata...

Sejarah berulang lagi... dulu Bank Bumiputra ranp dek orang2 umno... pinjam duit tak bayar.. sekarang dah tak der bank lanyak pulak felda... ranap lagi harta orang melayu.. apa nak cakap harta orang umno..

Tanpa Nama berkata...

hari tu aku dpt surat LHDN suruh byr cukai..aku pun byr la tiap2 bulan.semoga ALLAH membalas dosa2 mereka yg tidak amanah ini.mereka tidak amanah dgn tanggungjawab yg diberikan supaya duit itu digunakan utk jalan kebaikan.kalau tidak didunia mendapat balasan di akhirat sudah pasti!

Tanpa Nama berkata...

duit kwsp tu ada duit aku..alahai jangan kwsp bengkrap sudahlah..
pakat2 turun pada 9 julai ini..
kalau semua tiket dah habis kita ikut jalan laut kah.kah.kah...

Tanpa Nama berkata...

Letih bercakap-bercakap, tahu-tahu, setuju-setuju kena tipu