Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 23 Julai 2012

HARI KETIGA - SELAMAT BERBUKA PUASA

SELAMAT BERBUKA PUASA

hari senin ini wilayah aku
redup dan berangin
aku tidak tahu bagaimana ditempat lain


petang ini agak senyap
yang aku dengar hanya
suara gagak yang jauh berligar
suara murai
suara ayam hutan
tidak kedengaran
anjing ajing juga
turut sama menunggu berbuka

sesekali aku dengar kicauan murai
dalam belukar




MEMASAK ADALAH LEBIH NIKMAT DARI MEMAKAN

hari ini untuk berbuka aku ada
rebus jagung muda
dan air tebu yang telah sejuk

MASAKAN PETANG INI
singang ikan tongkol
ikan yang aku beli kelmarin
kelihatan enak dan memberahikan

lala dengan tomato, buncis dan bayam
ini maskan terbaru aku lakukan
kuncinya lala wajib segar dan hidup
tomato menjadi asas
bawang puteh dan lada wajib sama
kerana aku tak suka pedas maka
aku mengunakan lada yang amat kurang

biasanya bila aku
membuat kupang gaya belgium
ada di campurkan sadikit air anggur puteh
disni kerana harga air anggur mahal
akau gantikan dengan memasukan asam nipah
lala ini seakan akan ratatouille
campuran sayuran bersama tomato

WASPADA:
memasak lala
kupang udang sotong dan kerang
atau barangan laut
rupanya sedang tetapi amat susah

memerlukan pengalaman
kalau terlalu lama
semuanya akn keras
kalau terlalu cepat
ianya tidak masak

hanya pengalaman yang
akan menjadi guru paling baik

NOTA:
untuk lelaki
yang akan tinggal dieropah
jika tidak pandai memasak
maka pedang jarang berasah

memasak dirumah
adalah jemputan yang paling
intim yang akan berakhir
dalam tandas kerana muntah tak sedap
atau berakhir di bilik tidooo
kah kah kah

SANDIWARA RADIO MALAM INI



JEMPUTAN KE SANDIWARA
sila layari radi bangsar
berita jam 10.00
kemudian jam 10.30 sandiwara radio
ini kesah baru

dapat didengar tiap malam
pada waktu 10:30

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Lu pndai msk ke brader.....beli ajelh nnti pgi tong smph jwbnye......# nuajr..#

Johan H berkata...

kahkahkah sangat setuju dengan nota tu

Tanpa Nama berkata...

lu beli lagi murah drp lu masak
lu masak pun bukan sedap mana
baik lu beli
serupa gua jugak

Mrgaga berkata...

salam ramadhan bro!!! untuk masak ...perlu berguru jugak :D...kalau nak dapat guru hebat untuk lala...sila ke SS2 pj...sana ada guru hebat....tapi kalau aku...tumisan jgn di tinggal anchovies... pasti enak masakan nanti :D...selamat mengimarahkan ramadhan dengan masakan :D

Tanpa Nama berkata...

bro isham, mau request entry poetic mcm last ramadhan..deep menusuk..lagi deep lagi bagus..kerana akhirnya, segala perbuatan, keputusan dan pilihan datangnya dari sudut yang dalam..

adam berkata...

Kalau bro isham nak mai eropah bagitau la lepak mane. Boleh kot-kot jumpe kat negara wa duduk ni ke.kalo takat nak masak pe de hal. Gua pun macam tengah nak plan bukak restoran kat sini. Haha. Masak gua power. Haha.

zarulyatak zarulyatak berkata...

yg tahun lepas punya cerita mmg menusuk kalbu..menitik ayaq mata jantan aku..