Khamis, 23 Jun 2016

SELAMAT BERBUKA


 



SELAMAT 

BERBUKA


HARI INI
cuaca molek indah
terbaik terbest
tak ganggu jiwa
macam jerebu
macam bulan  tiga dulu
panas yang gila
tak tahu apa nak buat

KELMARIN
gua keluar dari kl
ini ritual tiap tahun
gua pergi hulu langat
beli kueh tepi jalan
beli lauk tepi jalan
beli buah tepi jalan
beli jering tepi jalan

hulu langat  tepi cheras 
macam pekan tapi masuk
dalam sampai kg orang asli
masuk dalam dalam lagi
naik genting perah
sampai jelebu rumah gua

KUEH GULUNG
akhirnya gua jumpa kuah gulung
gua juga dapat beli kerabu mangga
beli juga gulai ikan


KEDAI IKAN AIR TAWAR
tujuan nak ke sini
kedai ini tutup
orang lain yang niaga
ikan air tawar tak ada
tuan restoran bercuti

kemudian kami pusing-pusing
bunuh masa pergi kg orang asal
ada berok
ada anjing
dan beli durian 
durian kampong - gagal

kemudian cari kedai yang kosong
kami berlabuh dan berbuka puasa
banyak kedai  di hulu langat
yang  kami dah berlabuh
tiap tahun ritual 
ada kedai  dulu buka sekarang tutup
dan makin banyak kedai baru


RAYA LAGI

DUA MINGGU







--------

Tiada ulasan: