Rabu, 12 April 2017

GUNA GAMBAR BINATANG DALAM KARTON






SILA CARI

NATANG




APA NATANG

ZUNAR GUNA

DALAM KARTON

DIATAS

LIHAT BETUL2

NAMPAK TAK?

ADA NATANG

AUSTRALIA
Guna haiwan perkara biasa dalam

kartun, kata Zunar
 | April 11, 2017
Kartunis kontroversi itu berkata gambaran manusia sebagai haiwan dalam kartun memudahkan penyampaian mesej dan bukan menyamakan seseorang dengan makhluk itu





PETALING JAYA: Kartunis kontroversi Zulkiflee Anwar Haque atau Zunar berkata penggunaan watak haiwan dalam karya kartun adalah perkara biasa untuk memudahkan kartunis menyampaikan mesejnya.
“Lebih mudah melukis sesuatu objek sebagai haiwan, malah saya berbuat demikian dalam kerja saya,” katanya mengulas kemarahan PAS selepas sebuah akhbar berbahasa Cina menerbitkan kartun yang menggambarkan presiden parti,  Tuan Haji Abdul Hadi Awang, seekor monyet.
“Sebagai contoh, saya melukis perdana menteri sebagai musang, ia tidak bermaksud perdana menteri itu musang,” kata Zunar, yang terkenal dengan kartun politiknya yang mengundang tindakan pihak berkuasa.
DALAM KARTON

INI ZUNAR

GUNA NATANG

GAPO?

SAJE TANYA

TAKUT MU 

TAK NAMPAK

NATANG BABI








--------------------

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ha ha ha ha ha ha ha ha ha

Tanpa Nama berkata...

PAP itu ialah people's action party yang ditubuhkan oleh lee kuan yew.
DAP itu ialah anak butir taik dari PAP.
Awang itu ialah suami yang disetubuhkan oleh emak haji abdul hadi.
HAHA itu ialah anak butir taik dari Awang?
Jika kita mengata A tu ialah anak butir taik dari B, bolehkah orang lain juga mengata kita ni anak butir taik dari seorang lain?
Jika kita mengata seorang lain itu sebagai anak butir taik, bolehkah orang lain pula melukis kita sebagai berok atau berak atau bewak atau badak?
Adakah ruu355 itu akan memberi kesamarataan atau ianya selective, berpilih-pilih?

Tanpa Nama berkata...

Kenapa di kartun pertama tu, bilik hotel, karung shopping berisi cincin berlian dan baju dan henbeg dan lain, setiapnya cuma 1 je rakyat pikul? Malah, donel de duck pun 1 jugak rakyat yang pikul. Tapi kenapa mahkey de mouse sampai 2 rakyat yang kena pikulinya? Atau apaan 1 pemikul itu rakyat, sedang 1 lainnya itu anak butir taik mahkey de mouse?? Silaan berian jawaban!