Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Jumaat, 26 September 2008

ANGAN-ANGAN BOLEH ROSAKKAN KEAMANAN - U.Melayau

SUASANA politik selepas pilihan raya umum Mac lalu amat berwarna-warni dan menggusarkan perasaan serta ketenangan rakyat. Menariknya, di samping membimbangkan, senario politik ini boleh dilihat dari pelbagai sudut seperti sudut psikologi dan bahasa sastera.

Elemen-elemen seperti fatamorgana, perumpamaan dan mekanisme bela diri banyak digunakan dalam melaksanakan perancangan dan menjayakan agenda pihak- pihak tertentu dalam merencahkan iklim politik negara.

Fatamorgana didefinisikan oleh Kamus Dewan (2002) sebagai sesuatu yang bersifat khayalan logamaya. Ia seperti bayangan panas di padang pasir, kelihatan seolah-olah air yang jauh nampaknya, tetapi apabila dihampiri tidak berjumpa air tersebut.

Dakwaan tindakan parti pembangkang untuk mengambil alih kerajaan dilihat oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sebagai satu fatamorgana. Usaha ini tidak berlaku secara realitinya dan hanyalah satu angan-angan pihak parti pembangkang.


kah kah kah…. ngoook betul mamat ni…. cam mana angan-angan boleh rosakkan keamanan negara….ni betul-betul sewel…. angan-angan tak jadi apa –apa… ngok…angan-angan bukan kereta kebal…. boleh menembak…. ngok…kah kah kah

dari Kamus Bahasa Moden Pustaka Rakyat (2008) ngok ialah difinisai terhadap penulis kaki bodek yang tak tahu hujung pangkal…. kah kah kah… terutama dari lulusan sintook…. yang diajar oleh kang kong…. kah kah kah

ngok juga ialah difinasi terhadap penulis yang kalau tak ada utusaan melayau tidak mungkin dapat menulis dimana-mana tempat…..kah kah kah…. kecuali dalam majalah mama juwie….kah kah kah … tulisan-tulisan ngok tidak akan diterima di Le Monde, New York Times … kecuali bacaria….kah kah kah




7 ulasan:

bodohlah bodowi berkata...

saya berangan-angan hendak memenangi emas olimpik...adakah ini akan menghancurkan negara??

Master Yoda berkata...

Salam Tok Hisham,

Den nak bli la kamus bahasa moden pustaka rakyat tue...

Kat mane ek jual?

Kah kah kah

abdulla badwi berkata...

kah kah kah gerombolan yang sunggoh ngok sekali. mereka bukan setakat boleh menulis dalam majalah mama juwie dan utusan malayau, ngok2 semua ni boleh melakukan hobi seperti mengumpul setem dan sebagainya.

kalau berani approve la comment aku berkata...

abis tu tulisan ko ni tak ngok
menutuk je xkupas secara ilmiah

Cucu Tok Selampit berkata...

Kalau dah angan-angan, kenapa la penyokong-penyokong PKR ni beri-ria menyokong. Adakah PKR = Mat Jenin?

Tanpa Nama berkata...

Dari angan-angan akan menjadi kenyataan. Tanpa angan-angan manusia tidak tahu apa yang akan dicapai dalam hidup. Angan-angan juga boleh menjadi motivasi dalaman untuk kita mencapai matlamat dalam hidup. Dengan syarat angan-angan itu mestilah disertai dengan usaha yang bersungguh-sungguh dan sistematik untuk mencapai apa yang dihajati.

Tanpa Nama berkata...

Salam buat Bro Isham dan semua yg menyumbang serta membaca di blog ini...

Saya mau angan-angan menggantikan Pak Lah pada Mac 2009 nanti...he....he...