Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Jumaat, 17 Oktober 2008

PERBETULKAN FAKTA SEJARAH MELAYU – U.malayau

Kenyataan sebenarnya mengenai Melayu sepatutnya ialah: Melayu itu berasal dari Nusantara.

Negeri-negeri seperti Tanah Melayu, Patani, Indonesia, Kalimantan, Sulawesi, Brunei, Mindanao, Palawan, Riau dan Singapura adalah sebahagian daripada Nusantara.

Melayu penduduk asal Nusantara.

Pada asalnya mereka semua Melayu dan bertutur bahasa Melayu yang berpaksi pada bahasa Melayu Nusantara. Mereka mungkin bercakap dalam dialek Jawa, Tagalog, Bugis, Minangkabau, Aceh, Banjar dan banyak dialek lagi.

kah kah kah…. nak betul fakta apa ni… kang kong…. jawa bukan melayu…. jawa adalah jawa… bahasa dia bahasa jawa…. budaya dia budaya jawa… adat istiadat jawa…. silat pun ada silat jawa…kah kah kah….

tulisan dia tulisan jawa…. struktur bahasa struktur bahasa jawa…. bila pulak jawa jadi melayu…. melayu dari sungai melayu…. jawa dari pulau jawa… ada jawa hindu… ada jawa kristian… ada jawa islam…. macam macam jenis jawa…. kalau jawa melayu maka ertinya selama ini kenapa kata melayu tu islam dan islam tu melayu… kah kah kah…

tagalok tu dari pilipina…. banyak orang pilipina berugama kritian… ertinya selama ini salah laa bila kita katakan melayu tu islam dan islam tu melayu….kah kah kah... buatlah cerita yang tak simpang siur.... kejap melayu ni islam... kejap lain pulak cerita.... kah kah kah

bahasa acheh… bahasa tagalong… bahasa banjar … bahasa bugis… bahasa-bahas ini bukan dialek… ini adalah bahasa… ada struktur sendiri….ada nahu sendiri ... ada tatabahasa sendiri... kah kah kah….bukan dialek… tengok rupa pun dah tahu… antara jawa dengan melayu…. tak kan tak cam….tak kan tak kenal muka jawa... kah kah kah…

cuba dengar orang acheh bercakap di pasar chow kit…. boleh faham…. dialek kepala bana apa?... kah kah kah….tu pasal orang acheh mengakui bahawa mereka suku bangsa acheh tapi warga negara indonesia….tu pasal juga yang nak merdeka…. bila masanya di acheh bertutur melayu …kah kah kah

kadazan, murut, malanau, penan, kelabit, iban tu cam na… mereka napa tak di sebut sebagai melayu…. kah kah kah…napa jawa saja melayu.... napa bugis melayu.... kenapa kadazan tak melayu....kah kah kah...

tanya orang jawa dia suka di panggil melayu tak ?.... kah kah kah….

nak tanya sikit.... melayu ni datang dari mana... yoko... yono... yoni... yenan...yunan... dimana yunan ni.... di greek ke.... kah kah kah...



32 ulasan:

Nami berkata...

aku jawa.
aku x ngaku aku melayu.
pasal dahulu majapahit empayar terbesar dalam nusantara.

kalau nak ngaku aku melayu,dalam bahasa jawa tu,"MELAYU" tu bermaksud PELARIAN.

bila masa aku hidup sebagai PELARIAN ni?

ketamadunan jawa dah wujud masa orang-orang kat tanah melayu duduk dalam gua lagi.ini fakta.even "ketamadunan melayu" wujud pun sekitar zaman2 Langkasuka,etc.Melaka dikira baru lagi.

Jawa dah ada lama.

Even kerajaan "Melayu" Melaka pun dibuka oleh Parameswara tahun 1402.Berasal dari Palembang.Tapi kenapa sekarang ni Palembang di Indonesia,Melaka di Malaysia,Indonesia x diiktiraf Melayu lagi ke?

Masa kerajaan "Melayu" Melaka wujud,empayar Majapahit Jawa dah lama wujud.

Apasal orang Jawa kena jadi Melayu pulak?Tau ke apa maksud Melayu dalam bahasa Jawa?

Daeng Edy berkata...

Awat loklaq sangat Pak Menteri semua. Dah la tak belajaq ekonomi, sejarah pun depa tak belajaq ! Memamng patutla silibus pelajaran dikaji/digubal.

Agak-agaknya dulu masa Pak Menteri sekolah, depa leka belajaq pendidikan jasmani kot ! (tapi muskil macammana belajaq PJ boleh jadi raja putaq belit !)

allblack berkata...

Marah guru sejarah...tu belum tanya pendapat prof. Khoo...fakta sejarah tetap fakta sehingga ada kajian ilmiah yang dibuat baru diterima ubah fakta...tapi kalau main cakap aje...tak ada kajian...ia jadi cakap2 aje la...
Betul ulasan bro..(bukan nak kipas)... melayu tu melayu, bukan jawa, bukan banjar...
melayu tu islam...eh..eh...ada juga yang murtad...jadi melayu tu satu kaumke? atau satu bangsa? atau satu ras atau etnik?

kluangman berkata...

Melayu tu macam kau lah, jantan tak tau malu,bodoh,hamis, malas, lari luar negara tapi kalau dah namanya melayu, kau mengemis merayu balik negara.

Melayu itu bangsa bukan bahasa - kenapalah bebal sangat kau ni.

Dan tak perlulah aku berhujah pakai fakta sebab otak sakit macam kau umpama tiub basikal bocor.

Anasir berkata...

dari kampung melayu subang...erkkkk

deedslampor berkata...

salah 1 kegagalan Indonesia ialah menaikkan ekonomi tp salah 1 kejayaan indonesia adalah memelayukan bangsa indonesia...bkn bmaksud 1 bangsa, 1 negara...
tp dorg bjaya mengekang kebangkitan bangsa lain atau bangsa asing yakni Cina n India...cina n india atau singh kt sne sume dh xde identiti asal nenek moyang dorg...mgkin agama dorg msih yg asal, tp dr segi bahasa dorg dh d kekang...
yaa mmg ade muzium budaya indonesia , sperti mna taman budaya malaysia d melaka tuh..yg mmpelihatkan sume kaum2 n agama d negara dorg, tp tuh hanya tggal relic...
mgkin dr segi ekonomi, malaysia agak bejaya.. tp dr segi kebudayaan kite kalah...
saya ble katakan gagal sbb kebangkitan org India dgn Hindraf n org Cina dgn DEB...klu btul kite bejaya, benda2 nih x kan jd n melayu akan mendominasi budaya...

deedslampor berkata...

mengikut sejarah...asal usul, yess ASAL USUL melayu mmg berasal dr yunan d Indonchina dkat celah2 vietnam n selatan China sne tuh...

tp berlaku cross-over kebudayaan dgn penduduk asal nusantara yakni org asli tempatan dan berkembang sehingga membentuk budaya nusantara atau rumpupn melayu...

seperti d eropah, org berkulit putih berasal dr arab n cross-over dgn penduduk asli tempatan yakni nih org Neanderthal d barat daya eropah n sdikit sebanyak dgn org viking(lewat sket)...

org "melayu" ataupn baka2 melayu yg dh xngaku melayu ble d jumpai sehingga sejauh pulau Hawaii...

hudidi1234 berkata...

kat parlimen tempoh hari, Anwar memberi contoh Nabi Allah Yusuf yang dikurniakan 7 tahun subur dengan hasil pertanian kemudian Anwar menyamakan kisah nabi Joseph dalam Bible 7 tahun yang senang dan 7 tahun yang sukar. Adakah Islam serupa dengan Kristian? Anwar memberi Intrepetasi Islam sama saja dengan Bible. Kata Anwar lagi perbelanjaan negara harus merujuk kisah ini. Apabila YB Non Muslim PKR kata semua agama sama saja,..Anwar diam tidak membantah. sebab nak undi jadi macam nie ker.??

Tanpa Nama berkata...

jawa suck.

jawa peranakan berkata...

rasanya tak perlu sangat kita nak debat pasal bangsa ni.. semua bangsa sama je statusnya.. kalau nak diambilkira status manusia berdasarkan bangsa maka bangsa arab la yang paling mulia sebab jungjungan besar kita lahir di kalangan banga arab..tak gitu?

dalam kubur nanti,mungkar nangkir tak tanya apa bangsa kita..tapi dia tanya apa agama kita.. tak gitu?

Edyes berkata...

Hudidi,

Kristian adalah agama senawi iaitu agama yang diwahyukan.

Jika 2000 tahun yang lalu, agama kristian di bawah kitab injil adalah VALID tapi date expirednya ialah kelahiran Nabi Muhammad S.A.W yang membawa Islam tanpa expiry date.

berkenaan YB non-muslim bersuara, apakah maksud sebenar 'persamaan' yang disuarakan itu? Semua agama menyeru ke arah kebaikkan cuma kebenaran itu hanya ada pada Agama Islam.

Saya tidaklah pandai bab agama. segala yang baik hanya dari Allah dan yang salah itu dari saya yg serba kekurangan ini.

shahrizalisme berkata...

Hududi1234,

Semua agama wahyu sama saja. Yang membezakan adalah syariat. Kebanyakkanya percaya kepada konsep monoteisme (satu tuhan). Semuanya menyeru kepada kebaikkan. Berikan saya satu contoh agama yang menyeru kejahatan, kalau ade?

Cuma jalan menuju Tuhan itu ade banyak caranya, bukan hanya sah melalui satu2 agama saja.

Bible juga kitab Allah, begitulah Taurat dan lain2. Tak semestinya yang dkutip dari Bible salah semuanya. Bukankah salah satu rukun iman ialah percaya kepada kitab dan nabi2?

hafiz berkata...

bro. sana melayu, sini melayu, situ melayu, atas melayu, tanah melayu, orang melayu. bahasa melayu....kg baru tempat ramai melayu pekida...

sana cina sini cina situ cina tulisan cina bahasa cina tokeh cina kedai cina semua pun cina... bukit bintang cina...

india disana, india disini, atas jalan, depan jalan, jalan lahat Ipoh banyak india aku pernah menilik nasib disitu....semua india banyak india aku tak heran. aku suka tosei rawa.

mengapa lagi isu ini, isu basi, bodoh, sial, celaka.... aku benci aku sakit hati aku tak suka aku heran aku nak maki aku nak muak...

melayu kata hidup melayu...
cina kata hidup cina...
india kata hidup india...

oooo aku pening benci. oooo aku benci ini rasis... oooo aku benci rasis-rasis ini... aku nak hidup bahagia, boleh makan, boleh mabuk sama-sama... oooo perbezaan ini anugerah alam anugerah tuhan... kalau tak suka melayu makanya tak suka tuhan... kalau tak suka cina makanya tak suka tuhan... kalau tak suka india makanya tak suka tuhann.... oooooh mengapa bodoh lagi mentaliti kita... mengapa bengap lagi kepala hotak kita...

aaarrrggghhhh sudah puluhan, ratusan, ribuan ejakulasi terpancut sana sini atas bawah kiri kanan.... sepatutnya kita matang.....

Ngah berkata...

Salam abang isham,
Minta izin
Meluar dari topik.

Apabila percaya pada kitab,terbatal yang lain.
Maksudnya :
Taurat,Zabur dan Injil ada dalam Al-Quran.
Percaya pada Rasul dan Nabi,kena terima semuanya.
Kenapa tak boleh terima Muhammad?
Nabi Isa tak salah !
Yang salah ?
Nabi Muhammad tak salah !
Yang salah ?

"Yang zalim sahaja menyokong kezaliman"

Yang baik dari Allah,yang buruk dari saya.Minta maaf tuan-tuan dan puan-puan.

geram berkata...

hooray hafiz....hooray..! ni la orang yang matang..salute to u..kalu semua rakyat fikiran mcm hafiz..memang malaysia MESTI BOLEH..tak macam tu menteri-2 yg bazir beras saja..makan tua-2 pun masih tak faham..otak udang lagi..kecil-2 tak mau mati, menyusahkan org saja...mcm mana jadi menteri...beli punya? asyik nak cari pasal antara kaum...buat la sesuatu demi kebaikan rakyat...simpan tu keris...ni bukan utk hang tunjuk-2, show off dan main-2 punya. bazir duit rakyat saja....i am taxpayer, but saya rasa duit aku i rela buang dalam jamban lagi baik dari dimakan oleh tu menteri-2 yg otak udang..

naim berkata...

shahrizalisme

semua agama mungkin ada menyeru ke arah kebaikan,tapi setelah turunnya Islam melalui Rasulullah, Islam lah satu2nya ikutan yang akan membawa ummah manusia ke syurga,kalau akur dengan Islam

Jalan menuju Tuhan memang banyak,tapi yang betul cuma Islam.

Kalau semua agama sama,bolehlah tukar2 agama tiap2 tahun. Tahun ni Islam, tahun depan Kristian, tahun lepas tu,masuk Hindu pulak.

Liberalisme sucks!

Izwan berkata...

Tiada hitam putih coklat dan beza bangsa..

Satu bangsa..

;)

Anak Alang berkata...

nami,

ini ada beberapa soalan sejarah tingkatan satu:

antara sriwijaya dan majapahit, yang mana melayu dan yang mana jawa?

yang mana lebih tua, kedah-gangganegara-langkasuka dan sriwijaya atau majapahit?

yang mana lebih tua, lembah bujang dan borobodur atau prambanan?

yang mana lebih bersifat "empayar", sriwijaya atau majapahit?

"empayar" mana yang lebih besar dan bertahan lama, sriwijaya atau majapahit?

siapa dan di manakah pewaris sriwijaya sekarang?

_________________________________

"The crisis of yesterday is the joke of tomorrow" - HG Wells

master berkata...

Relax la Hafiz.

Kalau nak mabuk, UMNO kata dengan Melayu je. Dengan bangsa lain tak boleh.

So cari la neigbour Melayu tu, haaa... mabuk la sama-sama.

Tapi kene Melayu yang betul-betul la. Bro Hisham kata Jawa bukan Melayu, Mendeleng bukan Melayu, Acheh bukan Melayu, so pandai-pandai la cari sendiri. Heheh.

enche treq berkata...

huhu...
mak sya jawa..-bpk mak sy ic merah..-orang indon..-blik kampung mak sy suma krabat dya sembang jawa..-skit pn xdngar mcm bhsa mlyu..-cmna bleh kta bhsa mlyu dialek jawa??-pnin2..-stahu sy dialek neh msti bhsa dya lbey kurang ja mcm dialek utara,dialek nogori,klntan,trngganu..-ada la bnyi2 bhsa mlyu..
ayah sy mamak..-bpk ayah sya tukar nma wak2 mrdeka..-msa mula2 nk wt ic..-dr nma Muhammad Maulasar Labby Merican jd Che Embi..-psal 2 dpt 'mlayu'...-sya ad lg adk bradik yg dlm surat branak tulis india muslim...
kalo nk ckp sy nh mlyu..-tgok rupa skit pn xda rupa mlyu...-huk3..-tp sya ttap blajar kt universiti org mlyu dan bumiputra..

nh la jdnya bla campur aduk agama ng bangsa...

hafiz berkata...

dunia akan aman kalau takda cina, takda melayu takda india takda arab takda bangsa....takda hindu, takda buddha, takda islam takda kristian takda bahai takda syiah takda sunnah hahaaha, takda wahabi saudi hahaha

tapi tuhan cipta manusia beza2. kitab kata kita dari adam...
darwin kata kita dari beruk...

samaada percaya kitab atau percaya beruk... kita telahpun berjalan kencing dan berak disini... ya. tahi cina sama busuk dengan tahi melayu. tahi india juga sama busuk dengan tahi jawa. tahi chong ah bee yang kerja menyembelih babi juga sama dengan tahi hj husin tokey ayam kampung selat.

tahi ini adalah perumpamaan terdekat yang tuhan cipta. dari tahi pun sudah ada terlalu banyak persamaan. kalau ada tahi di atas jalan nescaya siapapun tak kenal siapa punya tahi itu.

cuma yang membezakan adalah cara membersihkan tahi yang melekat dilubang dubur selepas berak. samaada menggunakan air atau dikesat aja dengan toilet paper.

air mahupun toilet paper. kedua2 item ini juga perlu dibeli. dan ia cukai.

being berkata...

Jalan menuju Tuhan hanya satu - Yesus, the Way, the Truth and the Life.

Dunia ini juga lebih indah kalau kita menyayangi satu sma lain.

kanchong ensem berkata...

uncle hisham..jgn lebih2 bunyikan jawa2 dlm blog ni..

anak buahko si zul tu pun kawin dgn jawa muar..


kuakauaku....

Sepukal berkata...

Ilmu sejarah, sosiologi dan antropologi ibarat senjata. Kalau digunakan untuk menyerang maka ia menjadi rasis, kalau diguna untuk bertahan maka ia menjadi perjuangan bangsa. Bangsa Eropah sering menggunakan ilmu untuk memandang rendah bangsa lain terutama bangsa Asia di mana mereka menganggap bangsa Asia sebagai beruk semata-mata. Maka dengan itu wujudlah Oriental dan Occidental. Pada hal dengan ilmu yang sama juga kita dapat melihat bangsa Asia sangat tinggi tamadun dan budayanya yang mana pada ketika itu bangsa Eropah masih lagi barbar memakai cawat bulu binatang.

Melayu bangsa muda dan kecil sedang bertatih menghadapi dunia yang sangat mencabar. Akibat penjajahan bangsa Eropah ia jauh lebih mundur dari nenek moyangnya yang mengharung laut membentuk empayar hampir 2000 tahun dahulu yang lebih maju dari bangsa Eropah. Malah terlalu banyak pula pengkhianatan dari para pemimpin bangsa itu sendiri, dari para Raja, Sultan, Bendahara, Menteri hinggalah ke penghulu kampung.

Jika ada aksi pasti akan ada reaksi, ini hukum dialektik alam. Jika ada yang menindas pasti ada yang melawan. Jangan lah disamakan UMNO dengan Melayu. Samada Melayu sebagai “bangsa” besar atau cuma suku-suku ia adalah wajar kerana ia adalah reaksi dari persekitaran samada ekonomi, politik atau perebutan sumber ekonomi. Dalam globalisasi imperialis ini apakah salah jika bangsa Melayu menjadi menjadi bangsa besar untuk melawan imperialisme? Dalam dunia pasca-moden ini apakah salah jika bangsa Melayu mempertahankan budaya dan bahasanya menentang arus sampah-sarap Mac’Donalds?

shahrizalisme berkata...

Naim,

Saya mempunyai cara pandang yang berbeza dalam hal ini. Saya percaya semua agama adalah betul. Islam datang sama sekali tidak membatalkan agama2 terdahulu. Sebab setiap umat telah ditetapkan nabi masing2 dan tentunya diberikan kitab suci masing2 oleh Tuhan.

Menganggap agama sendiri adalah terbetul dan terbaik adalah lumrah. Penganut agama2 lain juga beranggapan begitu. Tetapi saya percaya setiap agama adalah betul yang salah hanyalah penyelewengan pelaksanaan oleh penganutnya. Dan ini juga berlaku kepada semua agama.

Masalah nak tukar agama adalah hak peribadi. Ia berkait rapat dengan perkara keyakinan dan kepercayaan masing2 dan boleh juga didorong oleh faktor peribadi mungkin. Saya percaya tiada paksaan dalam beragama sepertimana yang diwahyukan oleh Al-Quran juga.

shahrizalisme berkata...

Edyes,

Tidak dimuktamadkan dalam al quran bahawa apabila Nabi Muhammad menerima wahyu maka agama sebelumnya adalah expired atau terbatal. Nabi juga saya percaya tidak membatalkan agama2 terdahulu iaitu Nasrani/Kristian atau Yahudi. Nabi Muhamad lebih banyak menumpukan dakwah kepada kaumnya
sendiri iaitu musrikin Mekah kerana baginda adalah utusan tuhan utk berdakwah kepada kaumnya sendiri yang ingkar pada waktu itu.

Perkara ini jelas sekali dalam al-quran membahagikan ketegori org mukmin (Islam)dengan ahli kitab (Nasrani/kristian/Yahudi dan lain2) serta kafir yang ditujukan kepada org2 musyrik yang menentang segala nabi, tak percaya kitab suci dan menyekutukan tuhan.

Siapa kata agama2 lain expired selepas turunnya Islam?

Abang Drebar Lori Berbini Empat berkata...

hebat MELAYU mempertahankan keMELAYUannya..

tapi DATUK kita BUKAN MELAYU..

apa? kita BUKAN MELAYU sebab DATUK kita BUKAN MELAYU?

ye la..tak percaya? tu tengok la Yang Berbahagia DATUK Shah Rukh Khan tu..MELAYU ke?

20sen berkata...

bang..tolong saya..

mak saya banjar..bapak saya jawa..

makanya saya ni apa?

hamba Allah berkata...

shahrizalisme..

1)Maka hari ini aku redha bahawa agama Islam ini adalah agama kamu.. (tidak pulak disebut agama nasrani dan yahudi)

2)Aku tinggalkan 2 perkara kepada kamu yang mana selagi kamu berpegang kepadanya maka kamu tidak akan sesat buat selama-lamanya..2 perkara tersebut ialah AlQuran & Sunnahku.. (tidak pulak disebut injil dan taurat dan zabur)..

wallahualam..

Sukuriti_Gad berkata...

sahabatku nami .... betul ker maksud melayu tu pelarian ... aku ingat pasal tu la kerajaan Majapahit lari ke kepulauan Bali yer .... dikejar dek orang Islam ... hehehehe selidik balik sejarah ... majapahit tu penakut ... asyik nak berlindung dibawah payung kerajaan Melayu Melaka ... kekekekek

shahrizalisme berkata...

Hamba Allah,

Saya sudah jelaskan sebelum ini bahawa Nabi Muhamad lebih menumpukan dakwahnya kepada kaum musyrikin Mekah yang ingkar pada waktu tersebut. Sudah tentu perkara ini adalah keutamaan Nabi Muhamad kerana baginda diutuskan utk kaumnya sendiri sepertimana nabi2 terdahulu. (Hanya setelah kewafatan baginda Islam telah disebarkan dengan lebih meluas melebihi benua arab dan menjadi agama yang universal).

Kenapa saya berkata Islam tidak membatalkan agama2 terdahulu? Sudah tentu kerana Nabi Muhamad sendiri percaya bahawa agama yang diwahyukan kepada Nabi2 terdahulu seperti Isa dan Musa adalah benar dan sahih. Maka baginda membiarkan penganut2 agama Yahudi dan Nasrani mengamalkan agama masing2 tanpa didakwahkan Islam kepada mereka sepertimana kaum quraisy yang ingkar di Mekah.

Kalau kedatangan Islam membatalkan agama Yahudi dan Nsarani mengapa al Quran sendiri mengiktiraf mereka? Mengapa mereka dibezakan dgn kafir quraisy? Pernahkah anda fikir semua ini?

Nak otoriti? Al quran sendiri membenarkan umat islam memakan sembelihan ahli kitab. Dan antara wanita yang layak dikahwini oleh org islam (tanpa convert) adalah wanita ahli kitab. Nah jelas sekali di sini Islam tidak memansuhkan agama2 wahyu terdahulu khususnya Yahudi dan Nasrani kerana mereka terang2an diiktiraf dan dibezakan dgn kaum musyrik/kafir. Faham?

Dalam beberapa ayat Alquran, Allah menjamin para penganut agama-agama lain (seperti Yahudi, Kristen, Sabean) akan mendapatkan pahala sesuai dengan perbuatan baik mereka dan dijamin berada dalam lindungan Allah (Q.S. 2: 62 dan Q.S. 5: 69). Ayat-ayat seperti ini memperkuat ayat-ayat lainnya yang menyatakan bahwa semua agama, selama mengakui ketertundukannya kepada Allah (yang merupakan makna dari kata “Islam”), pada dasarnya adalah sama.

Kalau Allah dan Nabi Muhamad sendiri mengiktiraf agama2 wahyu terdahulu maka siapakah kita nak membatalkannya? Seperti yg saya jelaskan sebelum ini bahawa yang membezakan agama2 wahyu ini adalah 'syariatnya'.

Sudah tentu Nabi Muhamad tidak menyebut taurat, injil dan sebagainya dalam contoh yg anda berikan kerana baginda berdakwah 'untuk kaumnya'. Kaum Yahudi dan Nasrani sememangnya diakui sah dan benar agama mereka.

Justeru itu kerana pengiktirafan ini, Nabi Muhamad semestinya tidak ikut campur pelaksanaan agama2 yang diwahyukan sebelumnya.

rusli2030 berkata...

Bagi aku bangsa Melayu ni istimewa kerana Melayu berkembangnya hasil campuran bangsa-bangsa Arab,Cina,Eropah dan Hindia. Menurut perlembagaan persekutuan Melayu ditakrifkan beragama Islam, bercakap bahasa Melayu dan mengamalkan adat istiadat Melayu.
Kenapa kita selalu sebut Melayu itu Islam dan Islam itu Melayu...?
Untuk merungkaikan persoalan ini semestinya kita kena fahami maksud mim pada Melayu itu sendiri (ikut ejaan Jawi).
Kalau maksud mim pada Melayu dapat difahami maka kita akan faham kenapa dinamakan Melayu dan jati diri Melayu yang sebenarnya.
Untuk menyelidiki asal-usul Melayu janganlah hanya berpandukan sumber Sejarah yang dikarangkan penjajah yang telah diputarbelitkan faktanya.
Oleh itu saya sarankan anda semua yang Melayu dan ingin mengetahui kenapa dan siapa Melayu yang sebenarnya boleh dapatkan dan telaah buku bertajuk Berpetualang Ke Aceh yang terdapat dalam 3 siri.
Dapatkan kesemuanya dan telaahnya sebaik mungkin kerana pasti anda akan berbangga menjadi Melayu.
Selamat Mencari Diri dan Erti...