Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Selasa, 10 Mei 2011

SELARASISASI DAN RASIONALISASI





PIJAK MELAYU..OPPS...UTUSAN MELAYU





HARGA PETROL MALAYSIA MAHAL?
–meloya

Oleh ABU ZAYD SHAMSUL
PENULIS ialah eksekutif di syarikat konglomerat.

JIKA dibandingkan dengan tujuh buah negara jiran di Asia Tenggara, harga petrol di Malaysia ialah yang kedua termurah. Negara Asia Tenggara yang mempunyai harga petrol paling mahal ialah Singapura dengan harga RM5.14 (S$2.12) seliter bagi RON 95, diikuti Thailand (RM3.91), Filipina (RM3.90), Indonesia (RM3.18), Vietnam (RM3.14) dan yang paling murah ialah Brunei (RM1.28 untuk RON 97).

Sesetengah orang tidak suka menukar harga-harga petrol negara jiran kepada mata wang ringgit untuk tujuan perbandingan. Namun begitu, walaupun mata wang tidak ditukar, harga petrol di Malaysia masih juga antara yang termurah.

Sebagai contoh, seorang rakyat Singapura yang berpendapatan S$3,000 sebulan masih perlu membayar S$2.12 untuk seliter petrol RON 95, sedangkan seorang rakyat Malaysia yang berpendapatan RM3,000 sebulan hanya perlu membayar RM1.90 untuk kuantiti dan gred petrol yang sama.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit…KALI INI TAK PAKAI KANG KONG…. kah kah kah…

kah kah kah… PAKAI MALAON EKSEKUTIF SYARIKAT KONGLOMERAT…. kah kah kah..

kah kah kah... TAK SAPA PUN KENAL MALAON INI.... kah kah kah..

kah kah kah.. TERPAKSA TULIS: PENULIS IALAH EKSEKUTIF DI SYARIKAT KONGLOMERAT...kah kah kah...

woit...KONG LO MERAT INI JUAL APA?.... kah kah kah...

woit..INI BAGI SUSAH MAK CIK FELDA NAK FAHAM.... kah kah kah...

kah kah kah...JUAL KONG KE... JUAL MERAT?.... kah kah kah..

kah kah kah…POOOORAH….SEMUA MAHU TIPU MELAYU.... kah kah kah…


TIPU MELAYU LAGI




SATU NEGARA MENUNGGU BILA HARGA GULA SELARAS

1 – nasehat dari kang kong tentang kencing manis
2 – nasehat dari doktor untuk kurang kan gula
3 – nasehat dari peniaga – kueh tak naik harga

KEMUDIAN
1 – amaran jangan naikkan harga kueh
2- amaran jangan naikkan harga teh tarik
3- amaran hendka faham rasinalisai dan selaras

LEPAS INI
1 – adalah satu dua kedai kena tangkap untuk buat daram
2 – adalah menteri telor datang melawat pasar
3 – adalah mamat di temui bual maengatakan harga naik tak gangu bujet

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH

nota:
kita tunngu kang kong mana yang terdahulu
kah kah kah


11 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ini satu lagi bangang punya kang kong..suka sangat nak tipu melayu..piraahh mabuuukkk...

Anti TELAN berkata...

Akhir sekali kemuncak nak menipu Melayu cara ini:

1) Bajet bulan Oktober
2) PRU-13 bulan Nov

Dalam Bajet bulan Oktober nanti akan diumumkan 'Gaji Kakitangan Melayu' akan dinaikkan mulai Jan 2012?

Maka berlumba-lumbalah Melayu Islam Moden sokong Parti Islam Moden(UMNO) sebab nak naik gaji.

Islam Moden + Islam Sederhana = ISLAM LINGKUP...kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

lepas ni ada kedai mamak ee akan buat iklan makan dekat kedai dia atas ground, kedai mamak eeee ni harga teh tarik dia tak naik..

lihat bagaimana eeee membodek dan mencari peluang membodohkan orang ramai khususnya masyarakat melayu yang sejak azali lagi bodoh bangang..

aduyai..

Tukar tukar tukar>> berkata...

‎3,000.00 SGD = 7,292.63 MYR .. kah kah kah.. bandingkan la woiii

anti kezaliman berkata...

... kenaikan harga tak memberi kesan kepada budget ....? (ni lawak bodo ke apa ? ) kalau korang minum teh 'O' setahun sekali aku setuju, atau makan kuih lapis sedekad sekali aku percaya ... atau korang punya minyak motor isi sekali seumur hidup ... bangang ... moto kapcai aku tahun 2005 dulu isi RM 5.00 boleh hantar dan ambil anak anak aku kesekolah, pegi keje dan balik keje, pegi kedai beli keperluan harian tahan tiga hari ... hari ni aku isi sebelah pagi RM 5.00 (sama juga warna duitnya) petangnya dah kena isi lagi... ce kome bagitau ke teman ni ... kenapa minyak petrol sekarang cepat benor habih nya ... ce cite ce cite.., kome gaji RM 3,000.00... tak masuk elaun ... pendapatan aku tak sampai 60% gaji kome ..., " RAKYAT DI SUSAHKAN, CUKONG DIKENYANGKAN "

Tanpa Nama berkata...

Taknak beli minyak, boleh pakai kereta Flinstone.

Tanpa Nama berkata...

btul di bandingkan mcm tu..tapi singapura kuar minyak ke???lg satu...singapura x kuar minyak pun bley bg elaun kepada rakyatnye 2 thn skali..bergantung saiz rumah..xnak ke malaysia canangkan????ada Kerajaan Msia penah bg elaun pd korang rakyat mlsia?hahaha..lg2 sebut subsidi..penah ke ko tgk transaksi subsidi tu..btul ke amaunnye...

Kampong Kelawar berkata...

Konglomerat bukan ini kerjanya nak tulis artikel yang tiada nilai ekonomi.Kalau setakat nak bodek buatlah artikel lain jangan artikel busuk yang nampak sangat kebangangan konglomerat ini.Ini konglomerat yang tak ada businesslah ni hingga sanggup menulis artikel yang sebegini tiada nilai.Kenapa pulak tak dibanding gaji guru-guru Singapura yang bukan siswazah dengan gaji 6,000.00 dollar Singapura,yang mana dua kali lebih mahal gaji guru-guru siswazah Malaysia.Dudah-sudahlah membuat orang muntah dan meloya dengan cerita yang bukan-bukan.Ini konglomerat nak bengkrapla ni.Mendah tangan nak habuan yang sedikit.

Tanpa Nama berkata...

Dah mula gelebong.....
http://www.malaysiakini.com/news/163751

Tanpa Nama berkata...

sila baca page ni...
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/money/3571473/Morrisons-cut-the-cost-of-petrol-and-spark-price-war.html

kat uk boleh pulak turunkan harga petrol & diesel...

paloibinmulau berkata...

bro tt,

mamat melayu konglomerat tu haprak sungguh. tau mau convert matawang konon. kat malaysia budak graduate start kerja gaji average rm2000. kat singapore graduate start kerja average gaji depa $3000(bukan rm ye) aku kerja 10 tahun gaji baru cecah rm3000. bodoh piang la mamat konglomerat tu mau rasionalisasikan hujah bangang dia.