Khamis, 8 September 2011

TERUSKAN BERBINCANG TENTANG SEJARAH TANAH AIR KITA



SIAPA MELAKUKAN INI?



NOTA:
gambar siapa ini?
adakah manusia ini penyamun?
adakah manusia ini pengganas?

TIDAK

ini adalah mayat al-marhum tok janggut
yang mati dibunuh british
mayat ini digantung dihadapan istana
untuk menakut nakutkan warga kelantan
dari bangun berjuang menentang british

tok janggut adalah simbol dan tanda
rakyat negara ini bengun melawan penjajah

mat indera juga mati digantung
maharaja lela juga digantung


Tanpa Nama berkata... Masa bila pulak Johor kena jajah British. Johor bukan seperti Melaka atau Singapura. British hanya sebagai penasihat Sultan.Kenapa UMNO tolak Malayan Union?. dan kalau British dah jajah Johor kenapa orang Melayu bantah Malayan Union?. Kalau British jajah Johor tentu dia boleh buat suaka hati dia pada Sultan Johor.

Bacalah Sejarah Johor sampai habis. Jangan belajar sejarah sikit dah berlagak tahu semuanya. Kaji betul-betul baru tahu siapa yang bangang sebebarnya.

================== ye lah tu,, sbb tu British beri kemerdekaan pada seluruh malaya, tapi tak termasuk johor, sbb johor tak dijajah, johor bukan tanah jajahan british. dan british tak sedut hasil bumi johor..! tak ada pegawai2 berbangsa british yg berkhidmat di Johor. undang2 british tak dipakai di Johor.! kah kah kah! nota: dalam perlembagaan kata PM adalah 'penasihat' kpd Raja Gopal. dalam realiti siapa yg yg lebih berkuasa? PM(penasihat) atau Raja gopal?
By Non-Governmental Individual on MACAM MACAM PUNYA GILA - MACAM MACAM PUNYA BANGANG... on 9/8/11

tuan tt tengoklah malaon ni cakap :mat sabu tak kenang jasa askar melawan kominis!.saya pelik kita merdeka dari kominis atau british,bila masa kominis jajah kita woi,bengong .zaman darurat 1948-1960 konon zaman keganasan komonis,jangan lupa yang jajah kita adalah british, bongok.british sengaja mencipta kominis untuk alihkan isu tuntutan kemerdekan oleh pkm/pkmm yang berhaluan kiri,dalam masa bermusuhan dengan kominis (darurat) inilah british menangkap,menyeksa dan membunuh pejuang kemerdekaan haluan kiri sehingga ada yang melarikan diri ke hutan dan bergabung dengan pkm (rejimen ke 10 pkm).

contoh dalam kes rundingan baling 1955.tunku abdul rahman bila ditanya wartawan selepas rundingan berlaku : dia menjawab : kita /kerajaan sengaja gagalkan rundingan tersebut supaya terbukti kominis anti perpaduan,jahat dan ganas.maka kalau tanah melayu jatuh ke tangan kominis ,maka tanah malayu akan diperintah secara zalim,oleh itu tunku mendesak kemerdekaan di beri kepada puak haluan kanan/umno dan umno saja yang boleh dipercayai oleh rakyat pada waktu itu.inilah permainan politik umno dan british.

perpustakaan awam sungai petani.dan banyak lagi fakta yang ada tapi tidak diperbahaskan oleh ramai.umno bernasib baik kerana ramai orang buta sejarah.akhirnya : hakikat hidup ; kebenaran tetap menang dan kejahilan akan hilang juga tmm.
By Anonymous on SOALAN CEPU EMAS - SIAPA SEBENARNYA MALAON INI? on 9/8/11

Ini soalan untuk semua orang UMNO yang bodoh-bodoh belaka tu, tidak terkecuali KKK dan Kak Ramlah. Kalau penjajah British tu hanya menjajah Melaka dan Pulau Pinang (termasuk juga Singapura) kenapa bila merdeka kita semua yang sambut? Patutnya hanya Melaka dan Pulau Pinang saja yang sambut Merdeka, sedangkan kita semua tidak dijajah. Jangan terus-terusan menipu rakyat. Kitorang semua semakin pandai. UMNO memang terkenal dengan perangai penipunya. Tapi ahli sejarah upahan tupun turut menipu juga? Shiiiit!
By Hansley Arnaz Hawana on FAKTA SEJARAH HINGGA HARI KIAMAT on 9/8/11


1950an.. mmg belum merdeka.. tp klu ditakdirkan komunis berjaya menghalau british dan memerdekakan tanah melayu masa tu, rasanya chin peng jadi presiden...bukan mat indera.. hhahaha aku rasala.. elok lgi melayu (TAR) yg jadik.
By Anonymous on FAKTA SEJARAH HINGGA HARI KIAMAT on 9/8/11

org yg cerdik akan menggunakan akal utk mendapat kejayaan....org yg cerdik adalah org yg mencipta keris...org yg menggunakan keris utk berjuang adalah seorg pejuang tetapibukan lah cendekiawan... kejayaan bukan lah diperolehi dgn keupayaan fizikal semata2...ketajaman akal fikiran penentu segalanya...dan ini lah yg dilakukan oleh UMNO diketuai oleh Tunku Abdul Rahman....
By Anonymous on FAKTA SEJARAH HINGGA HARI KIAMAT on 9/8/11

kalo betul lah fakta tuh dah dipesongkan kenapa orang dulu-dulu--zaman atok nenek n mak ayah kita dulu x betul kan sejarah nh? kan peristiwa tuh kan berlaku pada zaman diorunk? kenapa baru timbulakn sekarang??? dari pandangan sy, yes, mmg apa yang ditulis ini mmg fakta yg ada kat buku sejarah kita. tetapi diorunk tuh perjuangkan kefahaman komunis.

mana letakknya agama dalam kefahaman komunis tuh? dan sebab tuh la leader dia orang cina.(chin Peng) sebab fahaman komunis nh terpengaruh dr negara china. dan sebab itu lah mereka tidak diangkat sebagai 'hero' ketika itu. dan, yg pergi British yang membuat perundingan bukan diorunk pun.

Tunku abdul rahman yang pergi. Dan kenapa UMNO mendapat sokongan rakyat ketika itu? sebab UMNO memperjuangkan hak orang melayu . Dan yes. Orang melayu ketika itu mmg hidup melarat jika mahu dibandingkan dngan kaum cina yg hidup di bandar. dan sebab itu slogannya hidup melayu.
By Anonymous on FAKTA SEJARAH HINGGA HARI KIAMAT on 9/7/11

salam TT, satu fakta yang tak boleh di nafikan oleh Apno adalah menjual negara ini pada orang luar,walaupun belum merdeka.Apno kebulur sangat nak merdeka tapi mat British bagi syarat. Kena iktiraf orang cina dan india sebagai warganegara.Apno terlalu gelojoh akibat hendakkan kuasa dan kini mereka menuduh orang cina tak setia pada gerombolan.

Pada ketika itu penduduk melayu adalah sebanyak 80%,tetapi kini penduduk bangsa cina dan india sudah capai 40% dan melayu 60%.Jadi dah nampak segala ekonomi dan hartanah malaysia telah tidak dapat di kuasai oleh melayu lagi kerana sikap Apno yang merasuah dan menipu melayu.

Kita tak salahkan rakyat malaysia yang berbangsa lain jika mereka maju,tapi sebab ketamakan pemimpin2 seperti Tunku,Hussein onn,razak,madey dan lain-lainnya menyebabkan melayu tertindas di negara sendiri akibat pemimpin melayu yang menipu melayu dengan sistem DEB yang akhirnya membolot kekayaan negara yang ada terus oleh mereka dan menjual kepentingan syarikat milik rakyat pada saudagar-saudagar Cina dan india yang rapat dengan mereka bila perniagaan mereka jatuh bangkrap.
By Anonymous on FAKTA SEJARAH HINGGA HARI KIAMAT on 9/7/11

ok... selepas gua click beberapa iklan... BUKU TEKS SEJARAH COKLAT TAHI ANJING (ketika gua tingkatan 5-1999) kalau dikira, di sekolah menengah, tingkatan 5, buku sejarah malaysia, berwarna coklat tahi anjing( entah kenapa warna pun tidak menarik minat orang membaca nya) dan buku sejarah sejarah ini lebih dilayak dipanggil sleeping book.

Dalam buku ini terkandung cerita cerita hal-perihal pahlawan-pahlawan (pejuang) yang melawan menentang penjajah sekitar 1800 perihal tok janggut, datok maharaja lela, peghulu dol said, mat kilau mat saleh dansebagainya yang berterusan menentang penjajahan british, samada di semenanjung mahupun di borneo dikira sebagai penghinat?

MAt Indra menentang siapa? menolong siapa? Apakah jasa gerombolan yang berbincang berunding untuk peroleh kemerdekaan? Kenapa perlu berunding? Kenapa harus berkiblatkan perlembagaan tinggalan british? Dimana gerombolan mencampakan nama-nam seperti Buhanuddin Helmi,Ibrahim yaakob... semua ini ada disebut dalam buku coklat tahi anjing itu...

Pada gua mereka yangsebilangan yang gua sebut ini lah yang mencetus kan kemerdekaan.. semangat nasionalis dikalangan rakyat supaya bencikan penjajah... Gerombolan? buat apa? tahun 1946...membesarkan telo? apa selogan gerombolan? semua ini ada dalam buku coklat tahi anjing itu... Budak2 sekolah ditiup dan didodoikan dengan Abdul Rahman lah yang memerdekakan tanah melayu Merdeka.. berunding... berunding dan ikut telunjuk untuk mendapatkan hak... yang benar pekerja... JKR(Jaga Kehendak Raja)
By Anonymous on FAKTA SEJARAH HINGGA HARI KIAMAT on 9/7/11

Tanpa Nama berkata... Jangan nak kelentonglah... kalau yang dinamakan kominis tetap masih kominis dan fahaman kominis tetap fahaman kominis yang tetap menolak kepercayaan agama ...apa nak dibanggakan bahlol. 7 September 2011 3:39 PM INI ANJING BANYAK BODOH! AJAR BERKALI-KALI PUN TAK PANDAI-PANDAI... KOMINIS TAK DAK AGAMA?

KAKAKAKKAKAKAKAKKAKAKAKAKA... SOSIALIS TAK DAK AGAMA? KAKAKAKKAKAKAKKAKA fahaman pembahagian harta ekonomi kawan... harta ekonomi... sial ini tak faham dasar-dasar pembahagian ekonomi mengikut prinsip politik. SEKARANG SAPA YANG BAHLOL NI? kelakar lahhhhhhhhh!!! PENYOKONG UMNO MEMANG BABI BODO GILA BABI!
By Revolusi_Malaysia on FAKTA SEJARAH HINGGA HARI KIAMAT on 9/7/11

TT- Boleh tambah lagi untuk puak bangang anak haram UMNO ni... WOI PUKIMAK PUNYA UMNO DENGAR SINI! INI DARI MULUT PENJAJAH CIBAI UNION JACK DI MUZIUM LONDON DAN JUGAK BRITISH LIBRARY KAT EUSTON ROAD! "LEPAS 1945, NEGARA UNION JACK SUDAH HAMPIR BANKRAP DAN BAGI MEMBANGUNKAN NEGARA MEREKA BALIK, MEREKA KENE CUT-COST NEGARA-NEGARA JAJAHAN MEREKA! MEMANG MEREKA NAK MERDEKA KAN MALAYA ATAU TANAH MELAYU! PUKIMAK PUNYA TUNKU ABDUL RAHMAH POYO2 MENGAKU BAPA KEMERDEKAAN PEGI BINCANG KAT SANA! DIORANG BINCANG PASAL PEMBAHAGIAN EKONOMI UNTUK PERUT2 MEREKA! BUKAN UNTUK NEGARA! JADI, JANGANKAN DARI MULUT UNION JACK KO CUBA BELIT-BELIT, YANG DARI MULUT PEJUANG KEMERDEKAAN PUN NAK BELIT-BELIT! PUKIMAK SAMA PENYOKONG-PENYOKONG UMNO YANG BEBAL MASUK AIR!
By Revolusi_Malaysia on FAKTA SEJARAH HINGGA HARI KIAMAT on 9/7/11

Tanpa Nama berkata... Jangan nak kelentonglah... kalau yang dinamakan kominis tetap masih kominis dan fahaman kominis tetap fahaman kominis yang tetap menolak kepercayaan agama ...apa nak dibanggakan bahlol. 7 September 2011 3:39 PM woiii bodoh, kau tengoklah Mat Indera orang agama, Ustaz. bangangggggg, kau tengoklah apa inggeris dan baruanya buat pada Allahyarham As Syahid Tok Janggut! mana agama kau???
By Anonymous on FAKTA SEJARAH HINGGA HARI KIAMAT on 9/7/11

Btul la Bro TT.. aku search Ray Dancey kat Lebai Google dapat ni... The Siege of Bukit Kepong (Kepung): The Malayan Alamo by A L (Paddy) Bacskai Kampong Bukit Kepong Police Station, lay at the SW apex of a big bend in the Muar river at around the 65km mark and upstream from its mouth on the west coast of the State of Johore in Malaya. The village itself was small and isolated - consisting of about twenty shops and groups of accompanying houses - and by early 1950 the area had became a hive of CT activity.

From the month of January onwards, there had been a noticeable increase in the tempo of contacts & incidents - both road and river ambushes amongst other - but the most disconcerting of all, was the discovery of blazed trail markings showing the way towards the town.

The nearest township of note to BK was Lenga, about 10km to the south along a rough enemy controlled dirt road in a vehicle or a 2 ½ hour foot patrol, but apart from this, it was just a few other like kampongs scattered about.
The station was commanded by OCPS Sgt Ray Dancey - an old Palestine hand and away at the time and a point not missed by the CT - and manned by a mixed platoon of 15 Malay Regular and Marine Police Constables under the stocky and redoubtable Sgt Jamil Mohd Shah.... selama ni kita semua dah kene tipu.. celaka nyer UMNgOk
By Anonymous on FAKTA SEJARAH HINGGA HARI KIAMAT on 9/7/11

syabas bro hisham, sebelum merdeka jugak ada satu kejadian yang dianggap sebagai kejayaan perjuangan rakyat tanah melayu ketika itu. boikot besar2 besaran yang hampir melumpuhkan ekonomi tanah melayu pada 20 oktober 1947 yang di panggil sebagai HARTAL 1947 yang dipelopori oleh PUTRA - AMCJA.

dalam hartal ini semua kedai tutup, orang tak keluar pegi kerja, sekolah tak bukak, bandar2 besar menjadi lengang seperti dilanggar garuda. melihat pada kejadian itu, british isytiharkan darurat pada 7 julai 1948. kononnye nak memerangi komunis. semua parti2 berhaluan kiri ditangkap. hampir 27 ribu pemimpin yang majoritinya melayu telah di ISAkan oleh british kecuali UMNO.

Darurat itu sendiri masih lagi kontroversi kerana tujuannya masih lagi kabur. memang sah UMNO adalah tali barut british sebab masa itu UMNO adalah parti yang tidak popular dan ditolak oleh rakyat tanah melayu kerana dianggotai oleh golongan bangsawan yang bodoh nak mampus dan pegawai2 kerajaan british. kalaulah perjuangan PUTERA - AMCJA berjaya memerdekakan tanah melayu ketika itu aku rasa tahun 1949 UMNO pasti dah berkubur
By Anonymous on FAKTA SEJARAH HINGGA HARI KIAMAT on 9/7/11

24 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Dear TT,

So cruel.

Tanpa Nama berkata...

Jom kita bersihkan sejarah Malaysia..Hidup Mat Indera !!

https://www.facebook.com/pages/1000000-RAKYAT-MALAYSIA-MENGANGGAP-MAT-INDERA-PEJUANG-KEMERDEKAAN/249387311766312?ref=ts

jawa peranakan berkata...

dua soalan gua..

1) jika kita boleh memaafkan jepun, mengapa kita tidak boleh memaafkan komunis?

2) umno kata komunis tiada agama.. so sekarang, mana agama umno?

Penanggah berkata...

sadis siut.. cilakak punyer british lahanat.. ini semua keja talibarut british ler ni.. hampeh btul..

Tanpa Nama berkata...

kamu yang tidak hidup zaman penjajah sebelum 1957 tidak tahu keadaan sebenar pada masa itu bagaimana melayu hidup bawah penjajah, dan melayu yang dimaksudkan adalah melayu yang bukan golongan bangsawan...kamu yang memberi komen sekarang kamu sudah hidup senang dan kamu sudah tahu kita merdeka tahun 1957, pada masa 1950 kamu tahukah kita akan merdeka 1957? atau 1987? atau 1997? dah melayu sanggup kerja mata2 dan SC dengan British maka kena berkorban lah untuk British, malayu yang jadi cikgu dan tukang kebun British tak tembak orang dan tak tangkap orang melayu yang lawan British untuk kemerdekaan, tapi mata2 dan SC ni banyak bagi maklumat pada British melayu yang nak lawan dia, British lantik depa ni pun nak suh kamu berbunuhan sama sendiri depa dok kaut hasil...mat indera bukan berfahaman komunis tapi berjuang touch n go dgn mereka sebab masa tu mana nak dapat senjata api? takkan nak lawan British pakai keris depa pakai mesingan dan bom... British nak kamu melayu bodoh supaya senang diperkudakan pada masa itu... malayu bangsawan semua main play safe ikut perintah british janji senang anak cucu, siapa melayu bangsawan yang jadi taliberuk British agaknya... kalau saleh kamil dalam filem p.ramlee jadi taliberuk jepun kamu marah, abis tu mata2 dan SC bukit kepong jadi taliberuk British mcm mana? dalam kes mat indera jangan dok campur perjuangan komunis sebelum merdeka dan selepas merdeka, abis tu British yang sokong komunis siap bagi senjata untuk lawan jepun mcm mana kira? kamu ni apa melayu daa, semua british ckp dan buat kamu angguk dan yes sir...

-tok aji-

Tanpa Nama berkata...

sapa yang makan cabai, dia la yg terasa pedasnya..
Umno irrelevant anymore dari dulu, kini dan selamanya...
keh keh keh keh keh..

Tanpa Nama berkata...

Salam TT,

Apa yang aku paham....

Yang bawa masuk CINA dan INDIA adalah British.

Yang sokong British pada masa Dolu, Kini dan Selamanya adalah UMNO.

Jadi sekarang, mengapa nak timbulkan isu perkauman sempit? Dah sokong bawa masuk dan setuju dengan syarat British sebab jadi penjilat buntut penjajah, terima je lah kaum2 tersebut. Dah ajak orang masuk rumah, layan lah dengan baik.

Mungkin sebab dulu, mereka setuju nak terima kaum cina dan india kerana SIFAT BANGSATWAN yang menebal (KETUANAN, BOS) so, mereka perlukan kuli untuk bekerja. Tapi, yang dibawa masuk ni bijak dan berdikari hingga kita lihat hasilnya sekarang (tu pun dengan kerjasama mereka juga - ternak cukong).

So, isu perkauman tidak releven. Ini semua salah umno, tapi nasi sudah menjadi bubur. Kena hadapi realiti hari ini, hidup dalam satu masyarakat dengan harmoni.

Tanpa Nama berkata...

pilu, sedih, marah, geram...macam2 rasa ada...tu kita tengok gambar, yg dok dlm istana tiap2 hari tengok xda nak melawan ke? di aibkan sebegitu rupa...mamat yg berkawal tu bangsa ape wei? al-Fatihah buat almarhum Tok Janggut...(dia ada dapat tan sri, dato' atau Tun x?)

Tanpa Nama berkata...

nah baca link nie...dari arkib negara, bukan arkib pakatan rakyat...http://www.arkib.gov.my/getir_perjuangan_kemerdekaan?p_p_id=56_INSTANCE_H5gW&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-3&p_p_col_count=1&page=1

Tanpa Nama berkata...

Malaysia TIDAK MERDEKA.

Yang ada hanyalah pertukaran penjajah dan bentuk penjajahan. Bertukar penjajah dari British kepada UMNO, MCA, MIC.

Semangat penjajah masih sama, menjarah hasil bumi tanah melayu untuk kepentingan diri dan kroni (suku sakat)(Bagi British, untuk negara mereka). Tiada beza sama sekali British dengan UMNO.

Sambutan kemerdekaan hanyalah sebuah lakonan untuk tutup mata melayu pada masa itu yang telah berjuang untuk kemerdekaan sebenar.

Upacara 'kemerdekaan' itu hanyalah sebagai majlis meraikan penyerahan tugas seperti majlis serah tugas dari Ketua Perompak lama kepada Ketua Perompak yang baru. Yang lain tiada berubah, semua ikut acuan British, ada pun sikit-sikit je ikut perkembangan semasa.

Malaysia dan seluruh rakyatnya akan merdeka sekiranya BUKAN UMNO yang berkuasa lagi selepas PRU ke 13.

Marilah kita sama-sama merdekakan Negara dan Diri kita dari Perompak sejak zaman Portugis - British - UMNO.

Tanpa Nama berkata...

APA KATA RAKYAT BUAT HARTAL BULAN DEPAN? ADA BERANI?

Tanpa Nama berkata...

Kalau Malaysia tak pernah dijajah sudah tentu gaji Resident British di bayar oleh Raja/Sultan bukan sebaliknya, Malaysia boleh cap duit sendiri, boleh buka Kedutaan, boleh ada askar sendiri dll. Ini sejarah putar alam.

dukun berkata...

teks penuh RUNDINGAN BALING boleh didapati di sekolah kebangsaan tunku putra,baling...(sekolah atas bukit)..mintak kat guru besar dia..atau penolong kanan atau cikgu BM dia.teks penuh unedit..benar,tunkui sendiri mengaku dia 'nampak' perjuangan pkm dan rundingan gagal atas 'beberapa'sebab..tak pulak dia tulis apa dia sbb ayat dia nokhtah disitu.

anak tok janggut kelantan berkata...

salam TT

setahu saya gambar ini bukan GAMBAR arwah Haji Mat Hassan Bin Panglima Munah tok janggut kelantan.

http://1.bp.blogspot.com/-UXIclglbyYk/TmhXuYphe5I/AAAAAAAAMX8/xi2ZH5_vGXw/s1600/tok%2Bjanggut1%2BPAKAI%2BYG%2BINI.jpg

http://www.kongsiblog.com/wp-content/uploads/2009/08/Tok-Janggut.jpg

kalau nak tahu siapa tok janggut sila cari keturunannya di machang dan pasir puteh kelantan.

yang kat bawah ni pulak bukan tok janggut kelantan. yang ni tok janggut hj abdul razak bin kasman yang selalu orang tersilap

http://4.bp.blogspot.com/-SkSgtRYTm8A/Ter2bVAWNaI/AAAAAAAABcs/07vv0kTx41U/s1600/buku+pagar+hikmat+himpunan+amalan+tok+janggut.jpg

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQALWGo8V_zgx2mMwvlpzrxytv_ckWZQkqhVx6pSxp5JzKMF3G_

sekian wassalam

Tanpa Nama berkata...

TT, kalau boleh, sila Abang terangkan apa sebenarnya atau mana puncanya yang terjadi masa rusuhan Mei 13, tahun 1969? Cuma saya tahu dari uncle saya, katanya, punca tu datang dari MANDEY sendiri...betulke?Mesti korek cerita yang bernas...

Tanpa Nama berkata...

Bila pikirkan balik, bagus juga British buat macam tu (gantung Tok Janggut). Sebab masyarakat Melayu sgt takut dengan pembesar2 Melayu yg pandai bersilat, menjampi, kebal dan sebagainya. Lagi satu, pembesar Melayu pada zaman tu sangat samseng. Sifat samseng diorang mungkin lagi terok jika tiada British. Sekurang-kurangnya dengan tindakan British ni, dapat mengubah tanggapan masyarakat Melayu bahawa keramat2 dan ilmu2 tahyul macam ilmu kebal, karut marut jampi jampa ni sampah belaka bila berhadapan dengan musuh rasional dan saintifik macam bangsa Inggeris.

Tanpa Nama berkata...

komunis ka jepun ka british ka israel ka, whoever win we lose

whoever win we lose
whoever win we lose
whoever win we lose
whoever win we lose
whoever win we lose
whoever win we lose
whoever win we lose

ingat tu..

Tanpa Nama berkata...

Bro TT,

Kita nilai semula perjuangan org yg menentang British dulu. Sebenarnya ada dua kategori penentangan terhadap British. Pertama kerana golongan massa, mereka termasuk dalam kumpulan ini ialah Tok Janggut, Abdul Rahman Limbong dan yang satu aliran dengannya iaitu menentang pengenalan cukai yg membebankan rakyat.Kedua, mereka menentang kerana kehilangan kepentingan peribadi seperti kehilangan memungut cukai atau kehilangan kuasa mentadbir. Kelompok ini termasuklah Menteri Larut Ngah Ibrahim yg diberi penghormatan rangkanya digali di Singapura,jangan anggap semua yang menentang British adalah wira bangsa kerana ada yang kehilangan kepentingan peribandi tetapi mengembleng /mengerah rakyat menyokong perjuanganya. Cuba TT selidiki sejarah tujuan pembesar Melayu dahulu menentang British sama ada RAKYAT DIDAHULUKAN atau PERUT SENDIRI DIUTAMAKAN!

Tanpa Nama berkata...

TT,

Aku pun naik heran juga bila orang kaitkan Lt Adnan tu pahlawan Melayu sehingga diabadikan namanya pada kenderaan APC tentera. Mamat ini hanya askar yg makan gaji dengan British saja. Dia selayaknya digelar pekerja British yang setia!Bukan pahlawan. Lahir di NS, mati mempertahankan Singapura, pulak tu tanah kolonial British! Siapa nak bahas ayuh maju!!!!

Tanpa Nama berkata...

Bro tt,

Serangan ke atas balai polis bkt kepong sbnrnye dh diketahui oleh british. Sbb tu diorang xnk bg wireless kat balai tu walaupun tahu akn trdedah kpd serangan.

Ape yg lebih musykil ke mana perginye ray dancer? Yg lebih musykil ocpd pagoh insp. JJ RAJ jr belah drpd balai polis tu pada 22 feb 1950 yg kebiasaannye die akn brmlm disetiap balai polis yg die lawat. Esoknye balai tu kene serang. Pkr ni diakui sndiri oleh beliau dlm bukunye the struggle for malaysian independence.

Sblm balik ke pagoh die sempat pesan pd sarjan jamil supaya berhati-hati. Die juga x dtg melawat balai polis itu slps kene serang n x berjumpa langsung dgn mrk yg terselamat.

Persoalan yg timbul ialah adkh betul komunis yg menyerang balai polis tersebut? Klau betul kenapa ray dancer takde n jj raj tu taknak bermlm di balai polis tu sehari sblm kejadian serangan trsbt?

Unknown berkata...

siapa tak belajar betul-betul pasal komunis, sosialis, demokrasi, anarkis. otokrasi dll tu, hanya setakat baca dalam utusan meloya je dan dengar-dengar dari mulut orang umnongok lain JANGAN MASUK CAMPUR !!! nampak sangat kebodohan tu.... gi main jauh-jauh

adanama berkata...

Yang cerdik kau saja la, dah tua, muka ala-ala an****, perangai pun macam an****.

Leburkanlah sejarah Tanah Melayu ini supaya senang kau bawa fahaman liberalism dan pluralism gila kau tu ke mari.

Putar belitkanlah sejarah ikut selera kau. Bohonglah lembu-lembu dan keldai yang follow blog kau dengan hujah-hujah yang kau putarkan itu.

British tidak mencipta PKM begitu saja. Ia bermula daripada minat Chin Peng sendiri kepada communism. British cuma memperalatkannya sama macam mana Yahudi memperalatkan bangkai-bangkai macam kau untuk merosakkan jati diri anak-anak muda Islam.

Mudah-mudahan suatu masa semua warga emas di Malaysia yang berumur macam kau, yang tunggu hari nak mati, naik turun masjid dengan pakaian yang tak macam manusia ini.

benci-retorik berkata...

Kalau orang yang makan gaji dengan pemerintah tidak boleh dianggap pejuang, apa hal lembu-lembu PAS/PKR/DAP yang makan rumput dengan BN tu? Siapa mereka?

bunbinban berkata...

agak kelam kabut sejarah tanah melayu ni. sekejap yg menetang british di katakan pahlawan melayu sekejap di katakan pertualang. Dato Maharja lela di gelar pahlawan tapi mat indera di katakan petualang padahal yg di tentang penjajah yg sama. Ok, komunis tidak ada agama tapi british secara jelas dan berfakta adalah golongan freemason yg bertuhankan iblis tidak pulak di anggap menyesatkan. Rata2 rejimen ke 10 adalah org yg berdidikan agama yg kuat dan sehingga sekarang yg mana masih hidup masih lagi menunaikan kewajipan sebagai seorang Islam. Yg mengatakan dorang ini tidak percayakan tuhan adalah org yg termakan dakyah penjajah freemason. Komunis kejam? ok. British tak kejam ke?. Berapa ramai pahlawan melayu yg terkorban kerana adu domba penjajah freemason?. Pahlawan Mat Kilau di buru inggeris sehingga ke hutan. Tok Janggut mati di gantung inggeris. Kenapa?. sbb mereka ini adalah penentang inggeris. aku pening dgn sejarah tanah melayu.