Rabu, 21 Disember 2011

JANGAN BUANG BAYI - GUNAKAN KONDOM





JANGAN BUANG BAYI - SENTIASA PAKAI






SURAT DARI PEMBACA

hahaha TT.. gua rasa amat geli-hati la lu punyer komen.. terbaek... Akan tetapi gua terasa kurang sakit hati... bilamana senario gua berkawan dengan:

1. anak cina, jarang sangat gua terguris hati bila berborak atau bermuamalah, berjualbeli dan be-ehem2..... isteri gua berketurunan cina, kami ada 5 anak.. keluarganya ramai masih belum islam dan makan babi, ular, biawak dan segala apa yang islam haramkan(bukan gua bangga melawan larangan agama ini)..

2. begitu juga berkawan dengan anak mat saleh yang tak pernah kenal solat dan hari2 minum arak pun, hati gua jarang terguris..senang berborak dan enjoy berbisnes..

3. apatah lagi anak2 india yang bukan islam, hati gua amat seronok bila bermuamalah dengan mereka.. mereka memakan biawak tanpa rasa bersalah kepada orang lain..

4. begitu juga akan anak2 kristian sabah/sarawak sewaktu gua bermesra di UM dulu2.. dan suku2 kaum asal di hulu perak yang tak pernah kenal Allah dan ibadat...

akan tetapi, bilamana gua kenal rakan2 yang terlebih islam (baik UMNO mahupun PAS), gua mula kenal hidup mereka ini berhasad dengki, disamping berlagak pandai dan bodoh sombong, mereka memonopoli kebenaran sampai idea kita pun jadi macam sampah.. segalanya dia tahu dan kita ni tak pandai nak berkata2..

mereka2 ini susah menerima idea orang lain.. yang boleh pakai hanyalah idea kepala pelir dia orang saja... sebab apa? sebab mereka dipengaruhi akan perasaan merekalah begiru unik dan amalan mereka sajala yang diteri Allah.. orang lain sumer masuk neraka..




sikap memonopoli kebenaran ini sukar diulas dikenali sebagai dalam bentuk konsep Narcissistic Personality Disorder (NPD).. kalau ditukar kepada bahasa melayunya, "sindrome penyakit menggunakan otak kepala pelir dia".. sindrome konsep ini dimana akan diapply pada orang2 tertentu/ masa2 tertentu/ makhluk2 tertentu/ apa2 tertentu ini digunakan mengikut masa2 tertentu kepada makhluk2 tertentu yang sesuai dengan arah kepala pelir dia jer..

hidup ini hanya mereka dan nabi mereka sahaja yang suci.. lain2 sumer orang adalah ahli neraka dan akan dipersetankan segala buah pikiran mereka.. minda di dalam kotak kepala pelir dia saja yang betul..tangkap saja spesis2 melayu ini, dan buatlah ujikaji.. percayalah NPD songsang ini akan diserlahkan dalam masa 2-3 minit saja...

apa peribahasa, kalau nak buat sesuatu, jangan ajak budak melayu.. sure kantoi punyer.. ps-> kalo TT rasa ulasan gua agak kureng dan tidak mencapai umphhh dengan apa yang gua nak addresskan, mungkin TT boleh explain lebih kritikal dalam next edition..

tapi gua rasa ini sindrome memang sudah macam suwey dan sial tak boleh dibuat apa2 lagi.. ia adalah budaya di dalam masyarakat melayu turun temurun..gua sudah 15 tahun menjadi ahli keluarga cina, apa yang gua mau explain ialah wow dan best! mujur Allah gerakkan hati bini gua untuk kawen sama gua.. kalau tidak, gua pun sama jadi NPD jugak la..
By blue-bra on LAGI BAYI DI BUANG - JUMPA DALAM BEG on 12/20/11



16 ulasan:

Fahmi Ismail berkata...

Bro Isham, manusia merancang, Allah yang tentukan...pakai kondom pun,kalau nak boleh anak, jadi jugak.

Tanpa Nama berkata...

Tukar Tiub punya art memang susah nak paham. Contohnya, ada komen-komen menyimpang macam atas ni.

mek berkata...

Fahmi Ismail,
memang la manusia merancang, Allah yang tentukan.
tapi ada juga istilah ikhtiar.
pakai kondom tu salah satu ikhtiar supaya tak dapat anak kalau megentot.

ini satu lagi masalah umat melayu.
semua malas nak ikhtiar, serah takdir je la...

sukahati berkata...

mek, bg aku entot ko bole? pakai kondom konpom xbuang anak.. kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

Eh Fahmi Ismail,

Nampaknya Allah tak merancang betul-betul kalau org mcm ko lahir kat dunia nie. Kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

ingatan memakai kondom satu usaha murni,sekurang2nya mungkin satu dosa je yg jadi,ada bayi mungkin yg tidak di buang merata2..tetapi pencegahan dan mengelakkan bersenggama haram lebih utama.rasanya bayi tu kena buang sbb sikap msykt melayu masih blm blh terima anak luar nikah.. bangsa lain tak ada buang anak sbb diaorang blh terima anak luar nikah..
tapi kalau boleh turun harga sikit kondom yg berkualiti tu..cuba check harga,mahal2 gak harga bg pek 3pcs, lepas gak sarapn 2 kali..

mek berkata...

sukahati,
mengentot dengan kau tak cool

kah kah kah

James Iha berkata...

kahkahkah..pakai kondom jangan rendam lama-lama takut tertinggal kat dalam...kehkehkeh..pernah terjadi oiii....

Tanpa Nama berkata...

Asal pokok ialah benih. Asal kelahiran ialah pesetubuhan tidak berperancangan. Asal kejadian buang bayi, zina. Zina mendahului pembunuhan, dua2 dosa besar. Hindari lah yg terdahulu terhindar yg kedua. Lagu sohaimie mior Hassan tekan kan penting Nya perisai org beriman, Malu. Malu lah Dari awal usah Malu di penghujung. Masyarakat juga Malu dgn statistik. Masyarakat juga kritikal dgn pencegahan maksiat. Tujuan pencegahan kerana elakkan Malu kemudian dgn membenteras tiada perasaan Malu di awal. Malu lah mendekati zina nescaya tidak timbul rasa Malu Berbadan dua. Tinggi rasa Malu begini tiada perlu perancangan kondom. Kondom mgkn selesaikan Malu akhir Dan Malu statistik tapi perasaan rendah harga diri hawa yg terbabit x terelak juga. Bertanggung jawab lah pada diri sendiri dgn sentiasa Malu Dan menjaga kemaluan. Guna kondom utk maslahah kesihatan dalam perkahwinan. Semoga Kota diberi hidayah.

Tanpa Nama berkata...

NAMPAKNYA ADA MELAYU MASIH TAK FAHAM.

KITA SURUH DIA PAKAI KONDOM BUKAN BERMAKNA KITA MENERIMA PERBUATAN ZINA DIA ITU MENJADI SESUATU YG MULIA. KITA TETAP AKAN TERUS MENGECAM ZINA. FAHAM?


TO ALLOW, BUT NOT TO CONDONE! EXCUSABLE, BUT NOT ACCEPTABLE! FAHAM?


PUNAI ORG KALAU DAH PACAK KITA TAK DAPAT KAWAL. DIA TETAP AKAN MENGENTOT JUGAK. FAHAM?

KITA SURUH DIA PAKAI KONDOM SBB NAK ELAKAN PERKARA YG LEBIH BURUK BERLAKU. SEPERTI ABORTION, DAN BABY DUMPING. FAHAM?

Tanpa Nama berkata...

saya setuju pandangan tukar tiub.saya rasa banyak pembaca tidak faham intipati penceritaan sebenarnya.Cerita ini hanya sesuai kepada mereka yang memang suka melakukan zina.Maknanya dengan menggunakan kondom maka nyawa seorang manusia yang sepatutnya tidak dilahirkan dapat diselamatkan.Hanya kerana sikap berzina ini disukai oleh pasangan ini biarlah mereka yang menanggungnya dan bukan anak yang tidak berdosa. Jika anak itu dibiarkan hidup, kelak dewasa menjadi umpatan manusia berfikiran arang dan lebih sadis semasa bayi dah jadi mangsa buang dalam tandas dan lain2. Guna kondom bukanlah bermnaksud utk mengalakkan seks sama juga minum cola utk galak sukakan yahudi.pakailah otak.memang orang melayu selalu macam itu.benar dalam apa hal orang melayu sentiasa mahu menang.tunjuk pandai tapi bahlul.

sheikhalfarisi berkata...

org kafir fahamannya kafir, org hindu fahamannya ugama hindu, org budha fahamannya ugama budha, kominis fahamannya kominis( x da ugama )org kristian fahamannya ugama kristian, org yahudi fahamannya ugama yahudi.

semua fahaman ugama d atas guna logik akal

org islam hanya pd nama sj x guna fahaman islam ( AL QURAN & AL SUNNAH ) itu yg komen mcam org bangang, org melayu ni memang malas baca mengaku islam tp malas baca buku yg berunsur/ilmiah islam

asyik2 baca mangga,urtv,majalah wanita, tu yg btg asyik tegak x turun2

sekali-sekala cuba baca buku sultan ahmad al fateh,umar abd aziz
mush'ab b.umair,salman alfarisi, hasan al bana baru cool

Tanpa Nama berkata...

That is what the Malay is trying to say. Stop at the source. Like changing the pm of Malaysia will not change anything. Change the govt will. Using condom does not solve the "real thing". The real thing needs education. The male "punai" is still manageable if he has some responsibility. Unless, yours is not. The singer did juz that in an entertaining and polite way. Why are you so racist and pathetic NGI?

Tanpa Nama berkata...

boleh pakai kondom samalah boleh ngentot....ada ke pakai kondom tak ngentot????....Pacak kondom kat pisang ka....
Tak payah le berfalsafah...boleh pakai tapi tak rela ngentot haram....kalau dah nak ngentot pakailah kondom...pakailah kondom elak beranak...kah..kah..kah...
NAK NGENTOT FREE...CAKAPLAH NAK FREE...TAK PAYAH BAGI ALASAN PAKAI KONDOM...TEMBERANG PUNYA OLANG....

Tanpa Nama berkata...

woi jgnla bangang sgt,,,knape x boleh terima yg allah dah turunkan hukum untuk smua kesalahan,,,mcm engineer jepun buat keta,pasti akan disertakan dgn buku panduan,,begitu jgk bila allah cipta manusia,diturunkan quran dan hadis sebagai pedoman dan rujukan,,,woi bangang ckp byk xguna jalankan hukum allah dan lihat kesannya,,lu x pecaya lu pegi cari bumi lain

Tanpa Nama berkata...

Salam TT,

Aku harap orang tak terlalu cepat salah kan agama dalam hal buang bayi ni. Ini bukan yang di ajar oleh agama. Kena buat satu kajian menyeluruh ttg isu buang bayi ni.

Ini masalah budaya melayu. Budaya tak nak ambik tanggungjawab dan lepaskan tanggungan. Buat pandai, bila ada masalah, lari. Mmg pundek lah perangai mcm ni. Mmg takde telo.

Cuba kita letak diri kita kat tempat minah yg terpaksa melahirkan anak luar nikah mcm ni. Apa yg dia fikir masa berdepan dengan masalah ni. Of course, tak perlu ckp pasal apa yg terjadi masa berjubor - yg itu semua tahu. Kemungkinan besar minah ni sebenarnya keseorangan i.e. Boyfriend dah blah. Kalau boyfriend ada pun, dia semestinya setuju utk abort je baby ni dan buang. Tak nak amik tangungjawab. Cari jalan keluar yg paling senang sekali. Apa akan jadi kalau minah/mat ni simpan baby ni?

Maknanya cari nahas lah kalau dia simpan. Semestinya dia akan di caci, di tohmah, di buang oleh keluarga yg lebih utamakan air muka dari nyawa manusia, di kutuk, di ketawakan dan mcm2 lg lah. Ini semua hanya memburukkan keadaan. You see, ini budaya melayu. Bukannya nak tolong bg moral support, bukannya nak cari jalan penyelesaian yg lebih ilmiah, yg dipilih ialah jalan keluar yang senang. Kita patut sedar bahawa semua manusia melakukan kesilapan. Dan ada sebab kenapa perkara mcm ni berlaku. Dan menjadi tanggungjawab manusia utk menyelesaikan masalah ni.

Budak2 ni pun satu - kalau tak pandai nak pancut atas perut, pakailah sarkon mangkok!!