.

Rabu, 14 September 2016

DARI MANA DATANGNYA BASUH






DARI MANA DATANG BASUH

aku sokong wanji. bukan hak kita nak letak pahala dosa pada perbuatan yg tidak dinyatakan oleh Allah dan RasulNya saw. begitu juga segala fatwa yg hanya berlandaskan air lior basi pun tak boleh diguna pakai. tp kan... knp korg bila wudhu' korg basuh kaki, walhal dlm al-Quran sudah jelas dan nyata disuruh SAPU (USAP) KEPALA DAN KAKI HINGGA KE BUKU LALI?


dimana dtgnya perkataan dalam kurungan (BASUH)yg terdpt dlm terjemahan? adakah Allah swt terlupa tersilap termistake krn tak suruh basuh. maka ularmak2 terpaksa membetulkan Allah swt dgn meletakkan perkataan basuh dlm kurungan dlm terjemahan? on BUKAN DARI MOVETI MOVETAK
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 9/13/16






--------------

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ini macam pertanyaan budak darjah satu lerr...ko sembahyang 5 waktu cukup ke?..baik ko tanya org kapir kenapa berak dia kesat dgn tisu...air banyak tetap guna tisu..ko cakap mcm kaum munafikin ...mereka mana caya Quran...syair yg terhebat nak lawan ayat Quran adalah pasal katak puru...sbb org arab tak pernah lihat katak dan berudu mcm ikan ada kaki...
Moralnya isu tak ada jgn di ada adakan utk rendahkan org islam...kalau kau nak sapu air tu terpulang...org lain nak basuh supaya bersih nak masuk masjid..

Nazrio Dond DoLLa berkata...

Usap kaLu x ada kotor, kaLu ada kotor and najis terserah nak basuh atau biar sahaja tun x bersaLam sama anwar... Rakyat dan keLuarga anwar akan terus ada titiK hitam, umnQ happy2 kenduri2 dancing2 sampai pagi tiada siang tiada maLam

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama 3.15... adakah ini datang dari al-quran, atau dari nafsu ko...

pernah tak terfikir macam mana agakny Allah swt menjaga keberadaan ilmu-Nya dalam Al-Quran...

bunyi ko cakap (supaya bersih nak masuk masjid) mmg mcm elok... tp itu hanya menggunakan akal... tp adakah itu hakny ataupun rukun wudhuk... bukankah sebelum berwuduk, kita kena pastikan terlepas dari sebarang najis...

dan klu disebabkan pendapatkan ko tu org pegang, dan contohny menggunakan air sebanyak beberapa gayung untuk hanya basuh kaki (sbb pernah tengok), adakah itu telah bertentangan dengan hadis? - jgn membazir sewaktu wudhuk walaupun di air sungai yang mengalir... adakah perbuatan membazir itu bertentangan dengan syariat...?


raseny mungkin kita boleh agak, mcm mana keadaan Rasulullah sewaktu hayatny atas pemilikan air yg ada, mmg sidikit raseny...? walaupun seluruh dunia ini tunduk bawahnya... tetapi Baginda memilih untuk menolaknya.. kerana fitrahny adalah menjadi ikutan umat agar mencontohinya supaya tidak bersaudara dgn syaitan dalam amalan pembaziran.




---- mohon tt tapis ini sebelum disiarkan, sbb saya bukan org agama ----

Tanpa Nama berkata...

Ckp hal bulan lagi baik. Bulan tak timbul2.. bulan oh bulan kenapa kau timbul2.. mcm mna aq nk timbul........... sambung ler

Tanpa Nama berkata...

Ye ke cam tu...cam ayat auta tok stad saja....la ni yang kata basuh dan sapu tu sapa woi...al Quran tau...la ni sapa yang x percaya al Quran...yang ikut al Quran atau yang lagi pandai dari al Quran...ada akai kena pakai...kalau x mau pakai bleh tukar kategori...kategori natang...sebab tu lah ada naqli dan aqli..hang pon jenih sombong bongkak jugak...sama saja macam semua yang lain...lalim jugak...jangan ingat tunggin terbalik dah semporna....orang tanya elok elok...kalau ada jawapan, jawap la elok elok...kalau bodoh pasai pa yang nak kalut sangat...dok pi kait dengan soalan pasai solat nak pi tanya kapiaq buat apa...la ni soalan dia...
KENAPA KITA BASUH TANGAN MUKA DAN KAKI SEDANGKAN TETANG LAGI BERSULUH...AYAT AL QURAN KATA “Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan shalat, maka basuhlah mukamu dan tanganmu sampai dengan siku, dan sapulah kepalamu dan kakimu sampai dengan kedua mata kaki, dan jika kamu junub maka mandilah, dan jika kamu sakit atau dalam perjalanan atau kembali dari tempat buang air atau menyentuh perempuan, lalu kamu tidak memperoleh air, maka bertayamumlah dengan tanah yang baik ; sapulah mukamu dan tanganmu dengan tanah itu. Allah tidak hendak menyulitkan kamu, tetapi Dia hendak membersihkan kamu dan menyempurnakan ni’mat-Nya bagimu, supaya kamu bersyukur."
Tolong habaq mai sat tang mana suruh basuh kaki...? Ka buat takwil sendiri...atau pakai takwil tok stad jugak...

Tanpa Nama berkata...

Bulan gelap p candat sotong

Tanpa Nama berkata...

Memang tohhan dah banyak buat mistake.
di surohnya jeberel jadi maklekat bawak wahyu salah.
Patotkan Sdn Ali jadi nabi bukan Muhamad,

Apa punya mistake