Khamis, 1 Disember 2016

KES DOJ DITERUSKAN






LARI LARI

LARI FBI

SEDANG CARI


AS medan wang haram antarabangsa, DoJ beri contoh kes 1MDB
 | December 1, 2016
Penolong peguam negara AS itu berkata ia hanya memerlukan sedikit kecanggihan bagi penjenayah menyembunyikan hasil haram mereka.





PETALING JAYA: Kelemahan perundangan Amerika Syarikat merupakan antara faktor sektor kewangan negara itu diperalatkan penjenayah bagi melakukan transaksi wang haram, kata seorang jurucakap Jabatan Kehakiman AS (DoJ) yang turut memberikan contoh kes membabitkan 1MDB.
Penolong Peguam Negara AS, Leslie Caldwell yang bertanggungjawab bahagian jenayah DoJ, berkata permohonan menyita aset sejumlah AS$1.2 bilion membabitkan syarikat milik kerajaan Malaysia itu merupakan contoh terbaik bagaimana penjenayah bagi menyembunyikan hasil aktiviti haram mereka.
“Jurang dalam undang-undang di seluruh dunia membenarkan sesiapa sahaja yang ada kecanggihan asas untuk membuka akaun atas nama syarikat kosong dan mengelak daripada mendedahkan pemilik akaun tersebut,” kata Caldwell dalam komen disiarkan Bloomberg, menjelang sebuah persidangan antarabangsa menangani jenayah rasuah global di Panama, hari ini.
Bagaimanapun, Caldwell berkata di sebalik usaha canggih penjenayah, pihaknya menerusi kerjasama antarabangsa berjaya “mengangkat kain” yang menutupi identiti sebenar mereka yang menerima wang yang DoJ percaya dilesapkan daripada 1MDB.
“Tetapi ia proses yang memakan masa dan sumber yang banyak disebabkan pencarian dokumen dan soal siasat dengan saksi,” tambahnya.
Calwell berkata sistem kewangan AS menjadi tarikan kepada penjenayah antarabangsa, yang menjadikannya pengkalan menyembunyikan wang haram.
Menurutnya, penjenayah secara licik menyembunyikan hasil mereka tanpa dikesan pihak berkuasa.
“AS mesti menutup kelemahan yang dieksploitasi pegawai kerajaan luar negara dan lain-lain yang menyembunyikan hasil daripada aktiviti haram mereka, dan membantu pihak penguatkuasa undang-undang mencegah dan menyiasat jenayah kewangan,” katanya.
Pada 20 Julai, DoJ menerusi siasatannya mendapati lebih AS$3.5 bilion dilencongkan daripada dana 1MDB, syarikat milik Kementerian Kewangan yang diilhamkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada 2009.
DoJ memfailkan saman sivil di Los Angeles untuk merampas sejumlah AS$1.2 bilion aset yang dibeli dengan dana didakwa digelapkan daripada 1MDB dan dipindahkan ke AS menggunakan syarikat kosong, dan menamakan beberapa individu.

KES ROMPAKAN

1MDB TIDAK

AKAN SELESAI

SELAHI NAJIB

JADI PM

INI AJENDA

LEBAI SOROS

YANG ANTI  

PEMIMPIN 

MELAYU &

ANTI ISLAM



5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bookan laree, tapee soorook


soorook dalam paseer, kat MESIR

Tanpa Nama berkata...

tak payah lari,

duduk kekal kat takhta,

dalam ISTANA,

ISTANA PARIAH

atau ISTANA POMPEI.

(kalo tak paha, tanya orang perancis, ko pernah pegi kat sana, kan?)

Tanpa Nama berkata...

takde BUKTI

nape nak LARI?

kata PANDI.........terror "KOLOM"

Tanpa Nama berkata...

[Din Merican: the Malaysian DJ Blogger | Ode to the Eager Beaver @The University of Cambodia] is good,have a look at it! https://dinmerican.wordpress.com/

Bro, boleh tak bagi contoh emel yg kita boleh pakat ramai ramai hantar kat Tiger Singh USDA ni? Bagi syok sikit wayang mah...

Tanpa Nama berkata...

https://youtu.be/3aAFcbBlOkA