.

Jumaat, 29 Julai 2016

HUKUMAN SEKOLAH





BERDIRI TENGAH PANAS
Takdepun larangan rotan bontot, tapak tangan dan tapak kaki guna rotan atau pemegang bulu ayam? Ok la tu. Larangan hukuman berdiri luar kelas pun jelas cuma dihadkan pada yang "lama", maknanya jika setakat 10-15 minit boleh lagi, jangan sampai setengah jam. 

Tapi hukuman berdiri tengah panas tu patut terus dilarang sepenuhnya, tanpa mengira kejap atau lama kerana itu memang satu kezaliman malah boleh bahaya tinggi pada sesetengah orang termasuk dewasa apatah lagi kanak2. 
Cuma, larangan atas berleter itu agak menggelikan hati dan sebenarnya terlalu am tentang apa yang diklasifikasi satu "leteran", sedangkan hakikatnya proses pembelajaran termasuk teguran terhadap kesilapan, barulah lahir kesedaran di mana silap dan apa sepatutnya yang betul, maka dikhuatiri sebarang teguran akan terus dilabel leteran dan disalahguna peraturan larangan ini :( on ZAMAN BERUBAH
Anonymous
on 7/28/16


BUDAYA ARAB
yea betul tu..aku penah kena tunjah dgn hammer diperut, penah kena double slap kiri dan kanan..namun selepas itu, guru2 itu menjadi kawan aku.aku sekolah cina tp cikgu tak paksa makan babi..kalo sekolah islam nanti kena paksa berpuasa plak.banyak kadang aku pikir ,yang diamalkan itu bukan islam tetapi adalah budaya arab.

seumpama hudud, hudud arab telah ada telah wujud dan dipraktiskan seblum datangnya islam.kita tunggu tuan ulama dunia hadi bentangkan diparlimen nanti.jgn lupa hududkan juga tontonwi kerana menonton porno. menonton porno ni seumpama dosa berzina.elok dihukum didunia dari dia menanggung dosa diakhirat nanti..oh ya..hukum juga jamil khir,najib isteri rosmah serta raja pemegang botol besar. on ZAMAN BERUBAH
Publish | Delete | Spam
Anonymous

on 7/28/16

CIK GU CINA
Nak stori pasal dulu-sekarang hasilnya sama saja .. subjektif. Betul dulu cikgu bebas membalun muridnya .. tapi mereka balun ada tekniknya,tak emosi. Aku dulu awal 70an sekolah rendah tiap hari kena rotan. Sekolah aku cikgunya kaum cina kecuali igama dan BM. Cikgu cina ini sgt pedulik pada muridnya .. sanggup buat ape je utk muridnya pandai .. dan maju bersokan. 

Apa pun apabila kita meningkat dewasa, apabila sistem sekitaran sosial berubah, apabila disiplin cikgu cina di arab badawikan .. hasilnya, itulah yang kita lihat hari ini. PM kita dah 3 bijik belon ghaib, ditembak dan terjun tapi PM kita masih lagi tercegat megah .. hal ini jangan lah kita bandingkan dgn PM Gabon .. 

tapi tengok Presiden Korea, letak jawatan hanya sebab feri karam. Prihal rasuah tok sah ceritalah .. BPR dah pon El-Tiduri tukar nama pada SPRM .. tapi apa hasilnya .. TARAK. Dari PM hinggalah ke Penjawat Awam, kita tengok, kita tahu samaada depa makan suap atau tidak. Tak payah panggil SPRM siasat. Rasuah on ZAMAN BERUBAH
panglimo potaseh
on 7/28/16

TIDAK LAYAK
semua profession di malaysia dimalukan oleh segelintir manusia yang tidak layak, tidak kompeten, tiada pengalaman, tiada etika kerja...seorang guru zaman 70 an disanjung tinggi...perkara sama tidak boleh ketika ini...cikgu cikgu yang ada sekarang majoritinya berminat membuat tuisyen, meniaga, main face book, main game, chatting dan sebagainya dari mengajar murid-murid. 

tiada kualiti kalau kita semak buku anak-anak kita akan tahu... dulu semua kerja dibuat secara tulis dari papan hitam...sekarang melimpah buku kerja...semakin malas guru dan murid...guru pun kurang etika..apa kan lagi murid...semua tanggungjawab kalau boleh di tolak kepada ibu bapa...percayalah kalau ada guru yang cemerlang...hanya di sekolah jenis kebangsaan cina... 

sekolah kebangsaan...lebih utamakan majlis promosi diri dengan pegawai PPD mengangkat bakul sendiri..kadang-kadang pelik...semua sekolah dikatakan bantuan penuh kerajaan tetapi setiap kali ada saja kutipan beli penyapu, beli bendera bagi program on ZAMAN BERUBAH
Anonymous
on 7/28/16








---------------------

1 ulasan:

Nazrio Dond DoLLa berkata...

Tun madey Laa start Cikgu x boleh itu ini
Kemudian Muhyiddin Hisham semua orang dan pemimpin umnQ bodoh Laa semuanya..
PemodaL bangsa agaman egara