Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Khamis, 15 Julai 2010

KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH



INI BUDAYA POLITIK KITA




DEMONSTRASI BUKAN BUDAYA KITA: DR M

KUALA LUMPUR: Pembangkang, yang hilang kuasa mentadbir kerajaan Perak, perlu sedar demonstrasi jalanan bukan budaya Malaysia dan menunjuk kekuatan seperti ini boleh berlaku erhadap mereka pada masa depan, kata Mahathir Mohamad.

"Ia (demonstrasi jalanan) bukan budaya kita. Bagaimana anda hendak membentuk sebuah kerajaan dengan bertindak di jalan raya. Jika mereka (pembangkang) sendiri menggalakkan demonstrasi jalanan, macam mana pula mereka hendak mentadbir negeri.

"Jika anda bertindak di jalan raya setiap kali ada masalah, maka jika dan bila anda membentuk kerajaan, orang lain akan melakukan yang sama," katanya kepada pemberita selepas demonstrasi teknologi SmartPool di the Mines Waterfront Business Park, di sini, semalam.

Dr Mahathir diminta mengulas demonstrasi jalanan oleh penyokong Pakatan Rakyat ketika upacara mengangkat sumpah Menteri Besar Perak yang baru kira-kira satu kilometer dari Istana Kuala Kangsar kelmarin.

Kerajaan PR yang belum berusia setahun tumbang selepas empat anggota dewan undangannya melompat ke Barisan Nasional (BN).

Dr Mahathir berkata "tindakan melompat" itu seharusnya mengakibatkan pembubaran dewan undangan negeri (DUN) tetapi oleh kerana Sultan Azlan Shah mengisytiharkan tidak perlu diadakan pilihan raya, keputusan itu harus dihormati.

Katanya, Menteri Besar pembangkang harus dibenarkan memanggil mesyuarat DUN dan undi tidak percaya perlu diluluskan terhadap kerajaan berkenaan.

"Tetapi jika Menteri Besar tidak mahu mengadakan sidang DUN, jadi bagaimana kita boleh paksa beliau berbuat demikian. Undang-undang menyatakan undi tidak percaya mesti diluluskan sebelum ada pertukaran kerajaan.

"Sekalipun mereka terus memerintah negeri itu, mereka bertindak sebagai kerajaan minoriti. Bagaimana kerajaan minoriti hendak mentadbir negeri, bila ia tidak punya sokongan," katanya.

Mengenai laporan bahawa pembangkang bercadang mengambil tindakan undang-undang terhadap Sultan berhubung keputusannya, Dr Mahathir berkata walaupun tindakan pembangkang itu tidak beretika, undang-undang membolehkan tindakan itu diambil.

Bagaimanapun, Ketua Umum PR Datuk Seri Anwar Ibrahim semalam berkata, pihaknya tidak akan memfail saman terhadap Sultan.

Sumber: Berita Harian


BERDEMONSTRASI BUKAN BUDAYA RAKYAT MALAYSIA
- Wdnesday, 04 February 2009 08:16AM
©Utusan Malaysia

PADA 31 Januari lalu ketenangan di sebuah pusat membeli-belah di ibu negara
terganggu dengan kemunculan kumpulan yang menggelar diri mereka sebagai Gerakan Memansuhkan PPSMI (Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris) atau GMP yang rata-ratanya orang Melayu.

Demonstrasi oleh GMP ini kemudiannya dengan cepat diulas dan sorot oleh pihak media cetak dan media elektronik.

Daripada satu segi berdemonstrasi boleh dianggap baik kerana dapat menarik massa untuk lebih mengetahui dengan lebih lanjut tentang sesuatu isu dan mendapat publisiti serta simpati. Walaupun begitu jikalau kita memperhalusinya, demonstrasi bukan budaya kita.

Apakah sudah muncul budaya baru di kalangan orang Malaysia yang bijak pandai bahawa jika pemerintah lambat akur dengan kehendak mereka, maka mereka akan buat riuh di jalanan?


ISU PASIR : UMNO, PERKASA BERDEMO DI SUK
– mkini

Lebih 200 penyokong Umno dan Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) merempuh barisan anggota polis di depan bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) di Shah Alam dalam demonstrasi membantah cara Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim mentadbir pengeluaran pasir di negeri itu.

Mereka meluru ke arah penyokong Pakatan Rakyat yang berkumpul di dalam kawasan bangunan pentadbiran itu.

Polis bagaimanapun berjaya menenangkan keadaan dan memberikan masa 15 minit untuk masing-masing bersurai. Seorang lelaki ditangkap tetapi dilepaskan sejurus selepas itu.

Anggota polis membentuk barisan tersebut untuk memisah antara penyokong Umno dan kira-kira 50 anggota pasukan komunikasi kerajaan negeri yang mendapat tahu tentang demonstari tersebut dan menunggu untuk 'menyambut' mereka.


KAH KAH KAH…

KAH KAH KAH

KAH KAH KAH..


woit... SYABAS ! SALUT !...kah kah kah..

woit… MENGALU ALUKAN UMNO DAN BERKASA KERANA BERDEMO…. kah kah kah..

kah kah kah…. MARI KITA RAYAKAN DEMONSTRASI SEBAGAI SATU BUDAYA POLITIK…. kah kah kah

woit… TAK KIRA PARTI APA…. PAKATAN ATAU GEROMBOLAN… KALAU RAKYAT TAK SUKA… MARI KELUAR BERDEMO….kah kah kah…

kah kah kah… JADIKAN JALAN RAYA PARLIMEN RAKYAT…. kah kah kah..

woit… KALAU MADEY KATA DEMO BUKAN BUDAYA KITA …KATAKAN POOORAH !!!!.... kah kah kah…

woit… DEMO SEMAKIN MENJADI DARAH DAGING BUDAYA POLITIK MALAYSIA…kah kah kah…

woit… PADAN MUKA MADEY!..... kah kah kah

16 ulasan:

umar al khattab berkata...

ini madey sudah ketinggalan zaman

dia sangat-sangat-sangat takuuuttt dengan kejatuhan suharto oleh rakyat yang turun ke jalan. beratus ribu turun ke jalan

rakyat miskin. kais pagi makan pagi. tengahari berlapar lagi. kais petang kais tanah. malam meminum embun. nasib baik embun tidak jatuh ke tanah

rakyat miskin. anak-anak tiada pelajaran. sudah besar menyusahkan. ---itu semua tidak dilalui madey si CELAKA LAHANAT ini. si munafik yang tiada kenal erti susah seumur hidupnya

syabass bro TT. demo sudah membudayakan budaya 1malaya kah kah kah kah ketawalah untuk penerusan budaya ini ---

Tanpa Nama berkata...

2x5, hantu binawe punye amno... yang sepanduk nak deris natang tu pulak menatang apa... ??? madey ni dah tak releven lagi dah kat bumi malaysia ni...udah2 lah tu... ko rasa ke apa yang rakyat rasa....yang takut sgt demo pasal apa...... rosak harta benda, peniaga rugi, pelabur lari keluar.. atau highlight media luar pasal suasana politik malaysia skrg ni.., cit pooodah..... blah la lu...

-seposen dua-

Tanpa Nama berkata...

KALAU MADEY KATA DEMO BUKAN BUDAYA KITA …KATAKAN POOORAH...PEGI BALIK INDIA LAAAA....

-madey kimak-

Faizah Roslaini berkata...

Sebelum merdeka dulu bukan kita banyak berdemo, piket, mogok ke?

Bukan budaya konon. Abih tu apa budayanya? Pasrah pada UMNO?

mosabit berkata...

orang melayu yg dikatakan menentang malayan union dulu pun berdemo...

budaya ni berdemo ni dah lama....si kutik jer buat buat bodo..

tapi sikutik punya komen ni macam bunyi pakatan akan ambil alih putrajaya gayanya...

"nanti kalau kamu berdemo..esok kamu memerintah orang lain akan buat demo jugak.."kata madey kutik.

aiiitt...macam bagi signal awal...bila kalah pru13 nanti nak buat demo la tu....

kah kah kah kah kah kah ....

opisboi berkata...

DEMONSTRASI BUKAN BUDAYA KITA:
DR M-budaya kita ialah merampas hak yg telah di beri olih rakyat..dey madey bawaklah bertobat..kubur kata mari..rakyat kata pegi..pegi

FaridShah berkata...

kah..kah..kah

betul. demonstrasi budaya pembangkang.
ada demo di Penang, ada demo di Kelantan, ada demo di Selangor..!
UMNO-Perkasa perlu banyak buat demo, utk persediaan menjadi pembangkang di Parlimen pulak.
nanti xde projek, xde kontrak, xde kerja..

kah..kah..kah

demo ni xde bom asap & air pancut pulak?!
oooo..200 org saja. kalau ribu2 org baru ada bom & air asid...

kah..kah..kah

rattlehead berkata...

madey mamak kuty memang dah nyayuk....betul kata arwah ustaz fadzil nor (bekas presidan PAS) yg madey nie umur pjg sbb ALLAH nak bagi dia tgk kerosakan yg berlaku akibat perbuatan sendiri semasa perintahan ala diktatornya.....woi madey...gunakan umur pjg tu utk bertaubat la bukan utk merapu je ......ko dah bersedia ke nak tanggung azab...lihat apa dah berlaku dgn Malaysia....gejala sosial,judi, org melayu ramai minum arak, rasuah berleluasa dan byk lagi....ini semua terletak di bahu ko dulu madey woi....masa pemerinthan ko dulu apa usaha2 ko utk benteras benda2 nie semua....ilek...ish3 dah tentu semua nie ko kena tanggung dulu....ini akan diikuti dgn pemimpin UMNGOK yg lain....nikmat dunia memang korang tip top...luxury ye....tggu akhirat....nauzubillah...

kingkonglee69@gmail.com berkata...

hai hicyam,
ini lapuran sebenar tentang ISU PASIR : UMNO, PERKASA BERDEMO DI SUK.
Shah Alam : Jam 9.45 pagi, 15hb July antara 50,000 hingga 100,000 orang dari beberapa pertubuhan NGO - Perkasa, Pekida,Peniaga kecil, sumer cawangan/bahagian umno, mca,mic, polish pencen,peneroka felda,mat rempit,ahlong,towkey siber kafe, pelajar Uitm,persatuan kepala lembu shah alam dan orang perseorangan telah berhimpon berhimpun di SUK/Pejabat mentri besar selangor, dengan membawa sepanduk-sepanduk yang menyuarakan tuntutan mereka. Beberapa orang pemimpin geng sonkok tinggi (GST), perkasa, pekida, GAS,jkkk &ADUN Kuang telah sempat memberi ucapan menerangkan Isu yang dibawa. Mereka telah mengemukakan beberapa tuntutan:-
- Kalid ibrahim letak jawatan mb
- Exco selangor letak jawatan
- melantek penyelaras kontrak pasir selangor pada dr. kher toyol
- kepala lembu musti dijadikan lambang baru di SUK.
- Yb. Khaled samad (mp) & speaker DUN selangor musti ditangkap bawah ISA.
- kontrak pasir seluroh selangor musti diserahkan kepada bahagian umno,mca & mic
- desak krajaan selangor beri pasir percuma satu guni pada setiap rakyat selangor untuk pelbagai guna.
- desak supaya slogan baru negeri selangor iaitu 'Pasir maju, selangor maju.
Perhimpunan tersebut telah disuraikan oleh FRU dengan tembakan gas pemedih mata. mereka telah melarikan diri ke Masjid Negeri, ibupejabat umno tetapi FRU terus mengejar mereka. FRU telah mengepung kumpulan yang sedang berlindung di Masjid serta melepaskan tembakan-tembakan gas pemedih mata kearah mereka. Ketika berada di dalam masjid tersebut mereka telah melaung-laungkan kalimat "PASIR PASIR" beberapa kali setelah mengalunkan lagu negaraku versi rock.
Pihak FRU terus berusaha dengan ganas untuk memberkas penunjuk perasaan dan dalam operasi tersebut ramai telah cedera. Akhirnya pihak FRU telah menangkap seramai 1001 orang , termasuk 80 orang pelajar uitm & politeknik dan membawa mereka kebalai-balai polis Section 7, 11, 15 shah alam, BricKield dan Jalan Bandar. Pada sebelah malamnya mereka akan ditempatkan diPolis Depot Jalan Gurney. Mereka yang ditahan hanya diberi minum saja walupun pihak polis telah menyediakan pasir untuk dimakan tapi mereka enggan memakannya.
Polis telah memasuki kampus uitm, rumah agam kher toyol, ibupejabat umno shah alam dan pejabat perkasa pada pada tengahari tadi. Polis telah menggeiedah beberpa rumah diseksyen 11, & 4 shah alam juga seluruh bangunan plaza massalam untuk mencari bahan bukti iaitu PASIR. Antara pemimpin pemimpin demontrasi yang ditangkap adalah;
- bodyguard ADUN Kuang
- Haji kepala lembu seksyen 19 shah alam
- Towkey rumah urut bandar baru klang
- peneroka felda
- Perkasa
- Pekida
- GAS
- beberapa kumpulan pekerja asing Indon & bangladesh juga ditangkap.

suasana di shah alam tenang & terkawal - dijangka perintah berkurung akan dikenakan bermula jam 7.00pm - 7.00am
shah alam alam telah dipenuhi agency wartawan asing seperti cnn, abc, bbc, reuters, sbc, asiaweeks, ira & manyak lagi yang tak dikenali.
ini komen wartawan Far Eastern Economic Rewiew menyebut: “Demonstrasi yang berlaku sekarang adalah bertujuan untuk menonjolkan dan mendedahkah masalah harga pasir yang melambung dan ketegasan kerajaan negeri selangor & perjuangan pasir oleh pihak pembangkang.noktah

tiub bocor kena paku berkata...

apa yg tesirat di sebalik demo pasir?. Mereka mendesak supaya lombong pasir ni tidak di monopoli oleh satu pihak yg dalam hal ini, anak syarikat kerajaan negeri....abis skang ni dorang nak jugak......ha ha ha...maksudnya....skang ni bagi la kat dorang sket.....ha ha ha..dulu toke pasir skang makan pasir.....ha ha ha

Keliwontron berkata...

KingKong Lee ...fuyooooooo...genius reporting at work ...tak macam reporter RTM TV3 tuh kah kah kah

Saiful berkata...

poorah,,dei..madey..pooodah..

Tanpa Nama berkata...

Madey ni muka dua..bila baik untuk dia semua boleh..bila tak secucuk citarasnya "TAK BOLEH!! Madey mudah lupa?!!?..bila madey mahu kurang kurangkan kuasa Raja-Raja Melayu dia kumpul Ahli Ahli Parlimen Malaisia dan ADUN-ADUN seluruh Malaisia BERDEMO di Parlimen.

Madey sudah laliiii!! Madey bagui U tidoooo..zzzZZZzzzZZZ jangau kacau Malaisia.

Tanpa Nama berkata...

amboi mak! sedapnya, kata memaki hamun orang seolah2 tak beradab di tuduhnya nyanyuklah apalah, INGAT AH kita pun akan ke arah itu ntah2 lebih teruk dari dia...cuba tengok dlm 80 thn lebih masih mampu berucap...aku ingat kalau hg pa la tak dan berucap mampoih tang tu jugak...

merahsilu99 berkata...

laporan berita 'batu api' yang amat jahat putarbelit untuk membangkitkan keadaan yang lebih huruhara.
ulasan sampah dari otak sampah kingkonglee69@gmail

Nurani Itrah berkata...

Y aku perasan kan, klu komen2 y mnyokong gerombolan ni mst geng xde telor..Takut letak nama.. Klu ada y letak pun, nma samaran, apa lg nk ada gmbar..Hahaha..

Malu menyokong org jahat..Tapi nk wat cmn, dah diupah jadi anjing gerombolan, kna r wat keje.. Klu x, miss soru..Haha

-Nurani Itrah-